Badanie PISA sprawdza umiejętności 15-letnich uczniów w trzech dziedzinach: czytanie ze zrozumieniem, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. W najnowszej, właśnie opublikowanej wersji wypadliśmy na tle 64 przebadanych państw naprawdę nieźle i zajęliśmy ex aequo z Kanadą 13 miejsce.

Jak wylicza raport, od ostatniego badania z 2009 roku polscy uczniowie zanotowali średnio 2,6 punktu więcej w dziedzinie matematyki. Co ważne, wzrósł też procent naszych uczniów, którzy osiągnęli najwyższe poziomy wiedzy matematycznej. Średnio wśród wszystkich przebadanych państw jest ich 12,6 procenta, a wśród polskich nastolatków - 16 procent, co daje nam 14 miejsce na świecie. Niższy, choć także powyżej średniej i na dosyć wysokich miejscach, jest odsetek nastolatków z wysokimi umiejętnościami w pozostałych dwóch badanych dziedzinach: czytaniu ze zrozumieniem - 10 proc., wiedzy przyrodniczej - 12 proc. Udaje nam się też z badania na badanie zmniejszać odsetek uczniów zdobywających najgorsze oceny.

Bardzo korzystnie wygląda też poprawa czytania ze zrozumieniem. Jeszcze w 2000 roku nasi uczniowie wypadli po tym względem bardzo słabo i poniżej średniej, teraz jesteśmy w pierwszej piętnastce. Równie dużego skoku w tym czasie dokonał tylko Liechtenstein.

>>> Cały artykuł przeczytasz na dziennik.pl

Reklama