Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak.

Zaskoczeniem na pewno nie jest fakt, że najlepiej w analizowanych branżach zarabia się w woj. mazowieckim. Połowa pracowników województwa zarabiała więcej niż 6 611 zł, natomiast 25 proc. najsłabiej wynagradzanych otrzymywało mniej niż 4 500 zł. Mediana wynagrodzeń w Warszawie dla działów PR i marketingu wyniosła 6 500 zł.

Najlepiej zarabiającą z analizowanych grup pracowników byli dyrektorzy ds. marketingu. Najwyższe zarobki w tej grupie wyniosły 20800 zł. Mediana wynagrodzeń dla kierowników ds. marketingu wyniosła 7 600 zł. Połowa specjalistów ds. PR zarabiała powyżej 4 639 zł, z kolei specjalistów ds. marketingu powyżej 4 040 zł.

Badanie pokazało, że najlepsze zarobki w PR i marketingu osiąga się po przepracowaniu od 11 do 15 lat. Połowa osób o takim stażu pracy zarabia więcej niż 5300 zł. Mediana dla osób o stażu pracy powyżej 16 lat była niższa o 1 000 zł. Spośród najmniej doświadczonych pracowników, o stażu pracy krótszym niż rok, połowa nie zarabiała więcej niż 3 500 zł.

Reklama

Public relations często mylone jest z inną funkcją zarządzania, jaką jest marketing. W wielu firmach zatrudnieni są pracownicy, którzy zajmują się jednocześnie public relations i marketingiem bez wyraźnego podziału pomiędzy tymi branżami. Podczas gdy marketing jest zarządzaniem relacjami pomiędzy firmą a jej klientami, PR jest szerszą kategorią i odnosi się do relacji pomiędzy firmą a jej interesariuszami, np. pracownikami firmy, inwestorami, społecznością lokalną, rządami i samorządami czy mediami.

Pełne dane można znaleźć na stronie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2014.

>>> Pierwsza duża polska firma kieruje reklamę do gejów. Czytaj tutaj o nowej, odważnej kampanii LOT-u

ikona lupy />
Mediany wynagrodzeń całkowitych brutto specjalistów działów PR i marketingu o różnym stażu pracy w 2013 roku / Media