Z danych Eurostatu wynika, że w połowie państw członkowskich udział e-kupujących był powyżej 50 proc.

Największy odsetek internautów robiących zakupy przez sieć jest w Wielkiej Brytanii. W 2015 r. na wyspach aż 81 proc. ogólnej liczby ludności w wieku 16-74 lat kupowała w Internecie. W Dania było to 79 proc. ludności, w Luksemburgu 78 proc., w Niemczech 73 proc., w Holandia, Finlandia i Szwecja po 71 proc..

Polska zajmuje dość odległą, 10 od końca, pozycję w UE. Wśród Polaków 37 proc. to osoby korzystające z dobrodziejstw zakupów w sieci. Za nami są Węgrzy (36 proc.), Grecy i Litwini (po 32 proc.). W ostatniej dziesiątce znalazły się też dwa kraje starej Unii, Portugalia i Włochy, z udziałem e-kupujących na poziomie odpowiednio 31 proc. i 26 proc.
Najmniej klientów sklepów internetowych w całej Unii Europejskiej pochodzi z Rumunii, gdzie odsetek e-kupujących wynosił tylko 11 proc.

Im straszy internauta, tym zakupy są mniej popularne. Do takich wniosków można dojść analizując dane Eurostatu. Wśród starszego pokolenia co czarta osoba (25 proc.) w wieku w wieku 65-74 lat robiła zakupy online w 2015 r. W najmłodszej grupie wiekowej odsetek e-kupujących wynosi 66 proc. Jeszcze większą popularnością cieszy się e-handel wśród osób a grupy wiekowej 25-34 lat, gdzie 70 proc. osób kupowało w 2015 r. coś w sieci.

Różnica między poszczególnymi grupami wiekowymi w dużej mierze wynika z faktu, że starsi ludzie są mniej skłonni do korzystania z Internetu nie tylko do zakupów, ale dla jakiegokolwiek celu. W rzeczywistości udział kupujących online wśród starszych surferów (internauci w wieku od 65 do 74 lat) osiągnął 53 proc., natomiast wśród młodych z 68 proc.

W Polsce odsetek seniorów kupujących w internecie, wśród użytkowników sieci w danej grupie wiekowej, wynosi 27 proc. natomiast w najmłodszej grupie wiekowej 59 proc. Podobnie jak w całej UE, internetowe zakupu największą popularność mają wśród osób powyżej 25 roku życia, ale nie starszych niż 34 lata. W tej grupie wiekowej aż 68 proc. Polaków surfujących w sieci robi zakupy.

Zakupy internetowe w 2015 r.

infografika

Co najchętniej kupują internauci?

W 2015 roku, najbardziej popularne produkty kupowane online w UE to odzież i artykuły sportowe. Produkty z tej grupy wybierało 60 proc. e-kupujących. Ponad połowa (52 proc) transakcji przez Internet dotyczyło usług turystycznych takich jak wycieczki, czy zakwaterowanie wakacyjne.

Kolejne to artykuły gospodarstwa domowego i zabawki (41 proc.), bilety na imprezy (37 proc.) oraz książki, czasopisma i gazety (33 proc.).

Najbardziej zinformatyzowania nacja w UE, Brytyjczycy, najwięcej kupowali ubrań, 74 proc. transakcji dotyczyło tej grupy produktów. Noclegi podróże i wakacje, stanowiły wysoki odsetek zakupów w Internecie szczególnie w trzech państwach skandynawskich UE: Danii (73 proc.), Finlandii (70 proc.) i Szwecji ( 69 proc.). Zakup artykułów gospodarstwa domowego i zabawek z internetu był najbardziej popularny w Wielkiej Brytanii (61 proc. e-kupujących), bilety na imprezy w Danii (69 proc.) i Szwecji (64 proc.), a książek, czasopism i gazet w Luksemburgu (54 proc.).

Podobnie jak w całej UE, także w Polsce najwyższy odsetek e-kupujących (62 proc.) wybierał odzież i artykuły sportowe. Na drugim miejscu znalazły się artykuły gospodarstwa domowego, które kupowane były przez 34 proc. polskich internautów. W dalszej kolejności znalazły się podróże oraz książki i czasopisma (po 20 proc.). W Polsce najsłabiej sprzedawały się w sieci bilety na imprezy.

>>> Czytaj też: Operacja „Egzamin”. W Polsce brakuje specjalistów, bo lekarze masowo oblewają testy