Redukcję etatów zapowiada 5 proc. właścicieli firm, czyli prawie czterokrotnie mniej niż w 2016 r. Z kolei 43 proc. właścicieli spodziewa się, że liczba ich pracowników pozostanie na dotychczasowym poziomie.

Prawie 66 proc. przedsiębiorców przyznało, że w ciągu minionych 12 miesięcy (od września 2016 r. do września 2017 r.) zatrudnienie w ich firmie nie zmieniło się. Dodatkowe etaty powstały w co piątym przedsiębiorstwie (21 proc.) W porównaniu do poprzedniego roku, obecnie dwukrotnie mniej właścicieli zmniejszyło liczbę pracowników - redukcja etatów odbyła się tylko w co dziesiątej firmie.

Z badania wynika, że najważniejszym zadaniem, jakie stawia przed sobą ponad połowa (50,9 proc.) właścicieli to pozyskanie nowych klientów. 14,4 proc. skupi się natomiast na utrzymaniu obecnych. Niecałe 13 proc. deklaruje, że nadrzędnym celem dla ich firmy są inwestycje pozwalające na zwiększenie skali działania, a 8 proc. przede wszystkim skoncentruje się na ograniczeniu wydatków.

Reklama

Małe i średnie firmy chcą się rozwijać i będą intensywnie szukać nowych klientów, to może pociągnąć za sobą wzrost zatrudnienia. Wciąż jednak dość wąska grupa zamierza inwestować w nowe moce przerobowe" - powiedziała cytowana w komunikacie Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski.

>>> Czytaj też: Poradnik dla zarobkowych emigrantów: Kto nie ryzykuje, ten zostaje w domu