Łącznie z funduszy UE na lata 2014-20 Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach zakupi 135 pojazdów. Większość z nich już jeździ w barwach spółki. Do końca 2020 r. (prócz obecnego zamówienia) spółka chce jeszcze kupić 10 autobusów elektrycznych.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru, ten jeden z czterech największych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przygotował w poprzednich latach dwa unijne projekty.

Jeden, o wartości 139,4 mln zł(przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) - finansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W sumie PKM kupił m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym. Zgodnie z kolejnym zamówieniem dotowanym z RPO jeszcze w IV kw. tego roku na ulice ma wyruszyć 10 pojazdów elektrycznych: pięć autobusów przegubowych Solarisa i pięć krótkich - Ursusa.

Reklama

Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostać kupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tej dotacji PKM przygotował też zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Przetarg na te wozy ogłoszono pod koniec września br.; po otwarciu ofert okazało się, że jedyną złożył Solaris.

W specyfikacji przetargowej PKM określił m.in. wymogi długości autobusu - ok. 12 metrów, pojemności silnika - powyżej 9 litrów, minimum 86 miejsc, w tym 25 proc. siedzących, trojga dwuskrzydłowych drzwi, niskiej, płaskiej podłogi na całej długości autobusu, klimatyzacji oraz dostawy wszystkich wozów do 330 dni od daty podpisania umowy.

Zamawiający określił swój budżet na 30,1 mln zł brutto; złożona przez Solarisa oferta opiewa na 28,1 mln zł z VAT;.

Według informacji PKM Katowice tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc., Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy ok. 250 pojazdów.

Wcześniejsze zakupy PKM Katowice pozwoliły na zakończenie przez tę spółkę eksploatacji wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne umożliwiają wycofywanie 18-, 20-letnich niskopodłogowych pojazdów marki Neoplan i MAN. Wśród wstępnych planów spółki na lata ok. 2020-2021 są zakupy pojazdów hybrydowych i budowa nowej bazy.