AwtoWAZ, producent Ład, to największa fabryka samochodowa w Rosji. Jednocześnie zakłady są głównym pracodawcą w Togliatti (dawnym Stawropolu nad Wołgą) - zatrudniają 103 tys. z 700 tys. mieszkańców miasta. 25 proc. akcji fabryki należy do francuskiego koncernu Renault.

Pomoc dla AwtoWAZ-u i przemysłu samochodowego Rosji jako takiego była w poniedziałek tematem specjalnej narady, którą Putin zwołał w Togliatti.

Wcześniej szef rosyjskiego rządu spotkał się z robotnikami nadwołżańskich zakładów. Obiecał im, że wsparcie dla fabryki ze strony państwa będzie "pokaźne, zakrojone na dużą skalę". Zdradził też, że sam właśnie kupił popularną Ładę Niwę; samochód taki kosztuje ok. 335 tys. rubli, czyli ok. 10 tys. USD.

AwtoWAZ - podobnie jak inni producenci samochodów, zarówno w Rosji, jaki i innych krajach - zmaga się ze skutkami załamania produkcji, będącego konsekwencją światowego kryzysu finansowego i gwałtownego spadku popytu na auta.

Reklama

W 2008 roku sprzedaż AwtoWAZ-u w Rosji spadła o 6 proc. - do 622 tys. samochodów. W efekcie fabryka zanotowała stratę w wysokości 6,2 mld rubli (182 mln dolarów).

W styczniu taśma produkcyjna zakładów została zatrzymana. W dwóch pierwszych miesiącach 2009 roku fabryka sprzedała tylko 58,5 tys. pojazdów Łada, tj. o 37 proc. mniej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku.

Zakłady zwróciły się do rządu o pomoc w wysokości 26,5 mld rubli (764 mln dolarów). 14,5 mld rubli (426 mln USD) fabryka potrzebuje na uregulowanie długów wobec dostawców. Zadłużenie AwtoWAZ wobec banków wynosi 44 mld rubli (1,29 mld dolarów). Głównymi wierzycielami AwtoWAZ-u są dwa państwowe banki - Sbierbank i VTB.