Jak wynika z planu budżetowego przedstawionego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), 35 mld zł będzie stanowić dofinansowanie z funduszy unijnych. Zgodnie z obowiązującą od 2 lutego 2009 r. listą projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2007–2013 (gdzie wpisują się projekty przewidziane do realizacji w latach 2008–2012) ich podział obejmuje rozwój sieci drogowej TEN-T (29 projektów podstawowych i 3 rezerwowe), zapewnienie sprawnego dostępu drogowego do największych ośrodków miejskich na terenie wschodniej Polski (4 projekty podstawowe i 2 rezerwowe) oraz budowę dróg krajowych poza siecią TEN-T (19 projektów podstawowych i 3 rezerwowe).

Przystąpienie do programu

Jesienią ubiegłego roku GDDKiA podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) – Instytucja Pośrednicząca II stopnia dla POIiŚ – 52 pre-umowy, co oznacza przystąpienie do programu współfinansowania inwestycji. Tym samym niejako gwarantuje to udział beneficjenta, jakim jest GDDKiA w dostępie o ubieganie się o dofinansowanie budżetów inwestycyjnych ze środków finansowych z programu POIiŚ po zakończeniu każdej zawartych w tych umowach inwestycji. W ślad za tym, do końca maja 2009 r. GDDKiA złożyła do CUPT 9 wniosków o dofinansowanie dla projektów przewidzianych do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita łaczna wartość tych projektów wynosi 7,8 mld zł. Do KE przekazane zostały 3 wnioski: Budowa drogi ekspresowej S-3, odc. Szczecin–Gorzów Wlkp., Budowa drogi ekspresowej S-7, odc. Grójec–Białobrzegi oraz Przebudowa drogi krajowej nr 4 na odcinku Machowa–Łańcut, dla projektów tych podpisane zostały z CUPT umowy o dofinansowanie. Komisja Europejska zgłosiła uwagi do wniosków o dofinansowanie dla S3 oraz S7, są one obecnie analizowane przez GDDKiA. Na budowę drogi ekspresowej S-3, odc. Szczecin-Gorzów Wlkp. oraz drogi ekspresowej S-7, odc. Grójec–Białobrzegi złożyła wnioski o płatność na łączną kwotę 1,2 mld zł. Obecnie przygotowywany jest wniosek o płatność na przebudowę drogi krajowej nr 4 na odcinku Machowa-Łańcut. Kolejne wnioski o płatność składane będą po podpisaniu z CUPT kolejnych umów o dofinansowanie. Na początku czerwca GDDKiA złożyła do CUPT 10 wniosek o dofinansowanie dla projektu Budowa drogi S-5 Poznań–Wrocław, odcinek Kaczkowo–Korzeńsko.

Dodatkowe fundusze

Reklama
Warto podkreślić, że GDDKiA jest dodatkowo beneficjentem Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW), w ramach którego przewidziano do realizacji 17 projektów indywidualnych (w tym 5 projektów rezerwowych). Wszystkie projekty zgodnie z obowiązującą od lipca ubiegłego roku listą projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego RPW 2007–2013 zostały ujęte w ramach Działania programu IV.1 Infrastruktura drogowa. W ramach tego GDDKiA podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości 12 pre-umów. Na początku maja GDDKiA złożyła do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pierwszy wniosek o dofinansowanie w ramach PO RPW dla projektu Zachodnia obwodnica Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.

Projekty rezerwowe

W ramach naboru dodatkowego, który ogłoszono w listopadzie 2008 r., GDDKiA złożyła do Ministerstwa Infrastruktury w obszarze działania 2.1 SPO-T – wnioski o dofinansowanie dla 7 nowych projektów inwestycyjnych. W grudniu 2008 r. Ministerstwo Infrastruktury podpisało z GDDKiA umowy o dofinansowanie dla nowych projektów, w których przyznano dofinansowanie bezwarunkowe ze środków SPO-T w kwocie 526 mln zł. Wypłata możliwa będzie w przypadku, kiedy w danym działaniu SPO-T zostaną uwolnione środki unijne (np. w wyniku nałożenia korekt finansowych na projekty podstawowe).
POSTĘPOWANIA PRZETARGOWE
Doświadczenia postępowań przetargowych współfinansowanych ze środków UE są wykorzystywane w obecnie realizowanych w GDDKiA zadaniach inwestycyjnych m.in. poprzez:
● weryfikację wzorcowych dokumentacji przetargowych w oparciu o zalecenia pokontrolne, uwagi zgłaszane przez wykonawców i doświadczenia z realizacji projektów UE
● stosowanie zaleceń Komisji Europejskiej wynikających m.in. z rezultatów wykonywanych audytów
● złagodzenie warunków stawianych wykonawcom w celu zapewnienia szerokiego dostępu do zamówień firmom z mniejszym potencjałem
● wewnętrzne zmiany organizacyjne w GDDKiA