– Dopiero teraz odebrałem forda ka, którego zamówiłem w lutym. A samochód miał być jeszcze w marcu – żali się klient warszawskiego dilera Auto Plaza. Sprzedawcy rozkładają ręce: trzeba czekać, bo popyt na małe auta zwiększył się kilkukrotnie. – Wszystko na pniu wykupują Niemcy – tłumaczą. Kto dziś zdecyduje się na kupno małego samochodu, będzie mocno zaskoczony. Choć motoryzację gnębi kryzys, salony odprawiają chętnych z kwitkiem. Zwłaszcza tych, którzy chcieliby kupić małe auta produkowane w polskich fabrykach – fiaty panda i 500 czy fordy ka. Jeszcze kilka miesięcy temu można je było odbierać niemal od ręki.

Natarcie zza Odry na polskie salony ruszyło po wprowadzeniu przez niemiecki rząd dopłat za złomowanie wyeksploatowanych aut. Kto oddaje stary samochód, dostaje przy kupnie nowego premię w wysokości 2,5 tys. euro. Nic więc dziwnego, że gdy złoty na początku roku dramatycznie się osłabił, korzystny przelicznik zadziałał na Niemców jak magnes.

Więcej w "Rzeczypospolitej"