- Polski rynek ma ogromny potencjał jeśli chodzi o rozwój lokalnego ruchu lotniczego. Sprzyja temu np. rozbudowany system lotnisk regionalnych – ocenia Gediminas Ziemelis, prezes zarządu Avia Solutions Group. Według niego, regularne połączenia małymi samolotami, o pojemności 35-50 miejsc, między Warszawą, Krakowem, Katowicami, Gdańskiem, Poznaniem i Wrocławiem mogą stać się realną alternatywą dla pociągów, tym bardziej, że na polskiej kolei szykuje się zmiana, która wpłynie na cenę biletów.

Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić tzw. opłatę dworcową. Według projektu, każdy przewoźnik kolejowy miałby płacić specjalną składkę na utrzymanie dworców. Przewoźnicy już zapowiedzieli, że w przypadku wprowadzenia opłaty dworcowej koszty poniosą pasażerowie.

Rozwojowi lokalnego ruchu lotniczego będzie sprzyjał także brak realnej konkurencji ze strony przewoźników drogowych. W Polsce jest dobrze rozwinięta sieć przewozów autobusowych pomiędzy najważniejszymi miastami, ale to raczej konkurencja dla Tanich Linii Kolejowych. Brakuje oferty dla osób podróżujących w interesach, wygodnych, dobrze wyposażonych autokarów, które byłby odpowiednikiem lotniczej klasy „business”.

Poważnym ograniczeniem dla rozwoju oferty luksusowych przewozów autokarowych jest zły stan polskich dróg i brak autostrad między głównymi ośrodkami gospodarczymi kraju.

Reklama

Nawet biorąc pod uwagę, że Ministerstwo Infrastruktury planuje także zmiany w prawie lotniczym, powodujące wzrost kosztów utrzymania bezpieczeństwa w portach lotniczych, to linie lotnicze są w lepszej sytuacji niż przewoźnicy kolejowi.

- W branży lotniczej panuje duża konkurencja pomiędzy dostawcami usług. Linie lotnicze nie mają wpływu np. na wysokość opłaty terminalowej ale mogą negocjować ceny z firmami świadczącymi usługi handlingowe. W efekcie podniesienie jakiejś opłaty rzadko oznacza natychmiastowy wzrost cen biletów - wyjaśnia Gediminas Ziemelis.

Eksperci ASG twierdzą, że dodatkowym bodźcem dla rozwoju ruchu lotniczego jest rosnąca z roku na rok liczba pasażerów w Europie Środkowej i Wschodniej. W Polsce liczba osób, które wybrały podróż samolotem zwiększyła się w pierwszych trzech kwartałach 2010 r. o prawie 8 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2009 r. Szczególnie duży wzrost operacji odnotowały porty lokalne. W Łodzi wzrost wyniósł ponad 36 proc., w Rzeszowie ponad 23 proc., a we Wrocławiu ponad 21 proc.

Wzrost zainteresowania samolotami ze strony podróżnych to także duża szansa la mniejszych przewoźników. Nie są oni zdolni do konkurencji z dużymi liniami na długich dystansach, ale dzięki większej elastyczności mogą przygotować ofertę lepiej dopasowaną do potrzeb pasażerów na krótkich, lokalnych trasach.

Avia Solutions Group to grupa skupiająca cztery spółki z obszaru zintegrowanych usług dla lotnictwa - zarówno z zakresu consultingu, jak i zarządzania flotą samolotów. Spółka w grudniu 2010 roku chciała zadebiutować na GPW, jednak zawiesiła ofertę ze względu na zbyt niską cenę oferowaną przez inwestorów. Avia ponownie spróbuje przeprowadzić ofertę na GPW w 2011 roku.

ikona lupy />
- Polski rynek ma ogromny potencjał jeśli chodzi o rozwój lokalnego ruchu lotniczego. Sprzyja temu np. rozbudowany system lotnisk regionalnych – ocenia Gediminas Ziemelis, prezes zarządu Avia Solutions Group. Fot. materiały prasowe / Inne