Budowa linii dużych prędkości ma kosztować - według wstępnych szacunków - aż 18 mld zł. Dokładny przebieg tras łączących stolicę z dwoma miastami oraz możliwe źródła finansowania określi studium wykonalności. Konsorcjum hiszpańskiej firmy IDOM i poznańskiego Biura Projektów Komunikacyjnych ma je przygotować na jesień za 50 mln zł.

>>> czytaj też: Kolej wraca do łask. Szybkie pociągi wyrwą świat z kryzysu

Ale póki co, to w minionym roku w Polsce każdy pociąg spóźniał się średnio o 6 minut - ustalił Urząd Transportu Kolejowego. Łączne spóźnienie sięgnęło ponad 140 tys. godzin, czyli... niemal 16 lat.

>>> Polecamy: Hiszpania ma najdłuższą sieć szybkich kolei w Europie (ZDJĘCIA)

Reklama
ikona lupy />
Koreański KTX (Korea Train Express), w zależności od modelu, rozwija prędkość od 330 do 400 km/h. Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Japoński Shinkansen N700 osiąga prędkość maksymalną 332 km/h. Fot. Bloomberg. / Bloomberg
ikona lupy />
Pociąg szybkiej kolei Ave serii 102 hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE. Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Intercity Express 3 marki Siemens należący do Deutsche Bahn AG podczas postoju w Londynie (2). / Bloomberg
ikona lupy />
Szybka kolej AVE hiszpańskiej sieci kolejowej RENFE wjeżdza na peron na stacji Madryt-Atocha (1). Fot. Shutterstock. / Inne
ikona lupy />
Fabyrka pociągów Alstom we włoskim Savigliano. Alstom SA, drugi największy producent szybkich pociągów na świecie, wyprodukował 2/3 wszystkich szybkich pociągów globu. Fot. Bloomberg. / Bloomberg