W 2012 r. wydatki budżetowe na transport i łączność mają wynieść łącznie 7 mld 808 mln 772 tys. zł.

Z ponad 2 mld 135 mln zł, które rząd zaplanował na infrastrukturę kolejową, 1 mld 175 mln zł to dotacja dla zarządzającej polską siecią torów spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Natomiast 862 mln 817 tys. zł zapisano jako część wydatków majątkowych. Pieniądze te mają być przeznaczone na finansowanie zadań inwestycyjnych na liniach kolejowych o państwowym znaczeniu czy przebudowę dworców kolejowych.

PKP PLK szacuje, że trzeba wydać prawie 50 mld zł, żeby przywrócić wszystkim polskim liniom kolejowym parametry, do jakich zostały zaprojektowane. Z tej sumy prawie 37 mld zł pochłonąłby remont torów i obiektów inżynieryjnych, ok. 8 mld zł byłoby potrzebne na urządzenia automatyki i telekomunikacji, a ok. 3 mld zł potrzebuje energetyka.

W Polsce obecnie jest czynnych ponad 19 tys. km linii kolejowych. Jak wylicza PKP PLK, od 1998 r. do połowy 2010 r. na infrastrukturę drogową i kolejową przeznaczono łącznie 125,5 mld zł - z tego ok. 108 mld zł (czyli ponad 86 proc. wszystkich nakładów) poszło na drogi. Według wyliczeń kolejarzy, przy obecnych nakładach są oni w stanie utrzymać ok. 4,3 tys. km linii tak, żeby ich stan się nie pogarszał.

Reklama

Według stanu na koniec 2009 roku, ok. 37 proc. linii kolejowych było w dobrym stanie technicznym, 38 proc. było w stanie zadowalającym, a 25 proc. - w niezadowalającym. Według PKP PLK do 2015 r. ze względu na stan techniczny trzeba będzie wyłączyć z ruchu ok. 4 tys. km linii kolejowych.