Tarczę uruchomi o godz. 12.30 na placu budowy prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Tarcze, które będą wykorzystane do budowy II linii metra, drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę. Będą pracować siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian.

Wykonawca AGP Metro Polska zdecydował, że tunele metra wykonają cztery, a nie trzy - jak planowano początkowo - tarcze TBM.

Tarcza "Anna", nosząca imię księżnej Anny Mazowieckiej, która jako pierwsza rozpocznie prace, do końca roku ma wydrążyć tunel południowy łączący stację Daszyńskiego ze stacją Świętokrzyska. Później wykona tunel południowy do Powiśla oraz łącznik między pierwszą i drugą linią metra pod parkiem Świętokrzyskim.

Reklama

Jak powiedział we wtorek PAP rzecznik generalnego wykonawcy Mateusz Witczyński, druga tarcza TBM wyruszy "w miesiąc później". "Maria", nazwana na cześć urodzonej w Warszawie noblistki Marii Skłodowskiej-Curie, wyruszy z Ronda Daszyńskiego i wykona tunel północny między Rondem a Powiślem.

Trzecia "Wisła", a także czwarta tarcza, jeszcze nie mająca imienia, wykonają odcinki pomiędzy stacją Powiśle a stacją Dworzec Wileński. Jak dodał Witczyński "około wakacji rozpocznie się ich podziemny montaż, a po wakacjach mają wystartować".

Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) nie uległ zmianie. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko mówił PAP w kwietniu, że wykonawca dotychczas nie zwracał się o przedłużenie prac.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.