Orange, Plus, T-Mobile i Play mogą zacierać ręce. W ciągu najbliższych czterech lat wydatki Polaków na mobilny internet bardzo zbliżą się do nakładów na internet stacjonarny – wynika z najnowszego, corocznego raportu firmy konsultingowej PwC „Global Entertainment and Media Outlook 2012 – 2016”.
Polski rynek mediów i rozrywki w ciągu najbliższych czterech lat ma się rozwijać w tempie 4,9 proc. rocznie, a jednym z głównych kół zamachowych będzie mobilny internet, który przyśpieszy cyfryzację mediów.
Na koniec 2011 r. z tego sposobu dostępu do sieci korzystało 11,4 proc. użytkowników. Zdaniem autorów raportu na koniec tego roku wskaźnik ten podskoczy do 15,7 proc. Za cztery lata penetracja mobilnego dostępu do sieci wzrośnie jednak aż do 38 proc. Przełoży się to także na wartość rynku. Polacy już w tym roku wydadzą na tego typu usługi blisko 600 mln dol. (wciąż jednak dwa razy mniej niż na łącza stacjonarne), ale na koniec 2016 roku wartość rynku internetu mobilnego wzrośnie do 1,1 mld dol., podczas gdy stacjonarnego osiągnie poziom 1,4 mld dol. W tym roku cały rynek dostępu osiągnie wartość 1,9 mld zł, czyli 8 proc. więcej niż przed rokiem.
Reklama
Zdaniem analityków PwC w dobrej kondycji przez najbliższe lata będzie też rynek płatnej telewizji. W tym roku na abonamenty w sieciach kablowych i platformach satelitarnych wydamy 1,95 mld dol., czyli o 6,1 proc. więcej niż przed rokiem. A do 2016 r. będziemy zwiększać opłaty o 5,7 proc., dzięki czemu rynek osiągnie wartość 2,4 mld dol. Na koniec tego roku jakąkolwiek formę płatnej telewizji mieć będzie 82,5 proc. gospodarstw domowych. Blisko 48 proc. należeć będzie do trzech platform: Cyfrowego Polsatu, Cyfry+ i platformy n, kolejne 33 proc. zgarną kablówki, takie jak UPC Polska, Multimedia czy Vectra, a 2,1 proc. rynku przypadnie dotychczasowym operatorom telefonii stacjonarnej, którzy weszli na rynek usług telewizyjnych, wśród których są TP i Netia.
Choć analitycy w domach mediowych obawiają się spadku wydatków reklamowych w Polsce, to zdaniem PwC nakłady firm na promocję w mediach wzrosną, choć tylko o 3,4 proc. Rynek przyśpieszy jednak już w przyszłym roku, a do 2016 r. utrzyma średnioroczne tempo wzrostu na poziomie przekraczającym 6,3 proc.
Wśród nowych form promocji coraz większe znaczenie odgrywać będą internetowa reklama wideo i reklama mobilna. Wartość tej pierwszej wzrośnie z 27 mln dol. na koniec tego roku do 86 mln dol. za cztery lata. Na reklamę, która dotrze do klienta na smartfonie czy tablecie, w tym roku firmy w Polsce przeznaczą 21 mln dol., a w 2016 r. rynek wart będzie 70 mln dol.