1. Charge back

Najprostszą i najszybszą możliwością odzyskania pieniędzy po bankructwie linii lotniczej, pod warunkiem dokonania zakupu za pośrednictwem karty, jest tzw. obciążenie zwrotne (charge back).

W takim przypadku zamiast składać reklamację u dostawcy usługi, składa się ją w banku, który wystawił fakturę. Gdy produkt lub usługa nie zostały dostarczone, obecne zasady pozwalają na odwołanie transakcji.

Co ciekawe, pieniądze wówczas nie są zwracane ze środków banku, ale ze środków sprzedawcy. Jeśli ten rzeczywiście nie wywiązał się z umowy, a klient i operator terminalu dopełnili wszystkich formalności, to operator terminalu zwróci odpowiednią kwotę ma rachunek karty. Jeśli jednak operator terminalu udowodni, że towar lub usługa zostały dostarczone, to pieniądze nie zostaną zwrócone.

Reklama

Co jednak, jeśli sprzedawca towaru lub usługi ogłosi bankructwo? Wówczas pieniądze na rachunek klienta trafiają z konta akceptanta, czyli operatora terminalu. W takiej sytuacji zrozumiałe jest, że wielu instytucjom nie zależy na upowszechnianiu informacji o możliwości skorzystania z usługi charge back.

Droga charge back znacznie skraca czas odzyskiwania pieniędzy.

>>> Czytaj: OLT Express oficjalnie zawiesza wszystkie loty

2. Odszkodowanie od linii lotniczej

Jak wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (rozporządzenie nr 261/2004/WE), w przypadku, gdy linie lotnicze nie poinformowały pasażera o odwołaniu lotu 14 dni przed odlotem, nie oferowały pasażerowi zmiany planu podróży w podobnych ramach czasowych lub jeśli przewoźnik nie udowodni, że odwołanie lotu było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, wówczas pasażerowi przysługuje zwrot kosztów biletu.

Wysokość odszkodowania w razie odmowy przyjęcia pasażera na pokład, w zależności od odległości przelotu i opóźnień spowodowanych zmianą trasy podróży, wynosi od 125 do 600 euro.

Jeśli lot jest opóźniony o minimum 5 godzin, wtedy pasażer ma prawo rezygnacji z lotu i do odzyskania pieniędzy za bilet. Gdy zaś opóźnienie wynosi co najmniej jeden dzień, linie są zobowiązane do zapewnienia pasażerowi bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i bezpłatnego transportu między lotniskiem a hotelem.

W momencie, kiedy przewoźnik nie wywiąże się ze swoich obowiązków na wypadek odwołania czy opóźnienia, należy złożyć do niego reklamację na piśmie. Od tego czasu przewoźnik ma dwa miesiące na odpowiedź. Jeśli odpowiedź nie nadejdzie w wyznaczonym terminie lub gdy przewoźnik zaproponuje rozwiązanie, które nie satysfakcjonuje pasażera, wówczas pasażer może zwrócić się o pomoc do Komisji Ochrony Praw Pasażera, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Informacje o procedurze zgłaszania sprawy do ULC, a także formularz skargi na linię lotniczą można znaleźć na stronie www.ulc.gov.pl w zakładce „Prawa pasażera”.

Upadek OLT

Z deklaracji przewoźnika wynika, że pasażerowie posiadający bilety lotnicze linii OLT Express, która od dziś zawiesiła wszystkie loty, zostaną osobiście poinformowani o możliwości zwrotu kosztów biletów.

"Wszyscy pasażerowie anulowanych rejsów zostaną osobiście powiadomieni o zmianach i przysługujących im prawach przez pracowników naszego Call Center" - można przeczytać na stronie przewoźnika.