Przychody Grupy Telekomunikacji Polskiej (TPSA) w segmencie usług i sprzętu mobilnego wyniosły 1.630 mln zł w II kw. 2013 r., co oznacza spadek o 10,4 proc. r/r po uwzględnieniu czynników regulacyjnych, podała TPSA w prezentacji wynikowej.

Bez uwzględnienia tych czynników spadek wyniósłby 2,8% r/r, podano także.

Przychody całej Grupy spadły w tym okresie o 9,9% r/r (po uwzględnieniu czynników regulacyjnych) do 3.303 mln zł, a bez uwzględnienia tych czynników - o 5,5%.

"Wpływ czynników regulacyjnych wyniósł 138 mln zł i był spowodowany głównie spadkiem stawek MTR za usługi głosowe do 0,0826 zł. (…). Bez wpływu czynników regulacyjnych spadek przychodów wyniósł 51 mln zł r/r ze względu na presję cenową" - czytamy w prezentacji. Od 1 lipca br. stawka MTR wynosi 0,0429 zł.

W całym I półr. br. przychody z usług telefonii komórkowej zmniejszyły się o 10,3% r/r do 3.123 mln zł, zaś przychody ze sprzedaży sprzętu do telefonii komórkowej zwiększyły się o 4,3% r/r do 73 mln zł, podała TPSA w raporcie półrocznym.

Reklama

Spółka podała w prezentacji, że w ujęciu wartościowym marka Orange miała w II kw. br. 28,3% udziałów w rynku (wobec 28,4% kwartał wcześniej i w porównaniu do 30,4% w II kw. 2012 r.).

"Szacunkowy udział PTK Centertel w rynku wyniósł na koniec czerwca 2013 r. 27% pod względem liczby klientów oraz 28% pod względem przychodów (w pierwszym półroczu 2013 r.)." - czytamy w raporcie półrocznym spółki.

Liczba klientów ogółem wzrosła do 14,947 mln na koniec II kw. 2013 r. z 14,886 mln kwartał wcześniej, przy czym liczba klientów usług pre-paid spadła w tym okresie do 7,977 mln z 7,980 mln, a liczba klientów abonamentowych zwiększyła się do 6,970 mln z 6,906 mln. Natomiast w ujęciu rocznym odnotowano wzrost liczby klientów ogółem o 190 tys.

TPSA podała też, że po dwóch miesiącach od uruchomienia oferta niskokosztowa nju.mobile przyciągnęła 80 tys. klientów, przy czym 69% z nich to nowi klienci, a 31% - dotychczasowi klienci sieci Orange.

Liczba smartfonów zwiększyła się w II kw. br. o 37% r/r do 3,53 mln, podano także w prezentacji.

W całej I poł. 2013 r. zagregowane miesięczne ARPU spadło o 11,3% r/r do 35,5 zł (w segmencie pre-paid spadło o 15,8% do 14,4 zł, a w segmencie post-paid zmniejszyło się o 7,6% do 61,6 zł). "Spadek wynikał przede wszystkim z regulowanej obniżki stawek MTR za połączenia i SMS, oraz z rynkowej presji cenowej, podsycanej agresywnymi ofertami konkurentów" - tłumaczy TPSA.