"Zgodnie z szacunkami Grupy całkowita liczba linii stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu w Polsce na koniec I półrocza 2013 r. była o 2,7% wyższa rok-do-roku. Oznacza to, że rynek ten rósł wolniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (wzrost o 4,7% rok-do-roku). W znacznym stopniu jest to wynik popularyzacji mobilnego dostępu do internetu, który z racji na niską cenę, wydaje się mieć charakter substytucyjny względem internetu stacjonarnego" - głosi raport.

Szacunkowa wartość rynku usług stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu wzrosła w I poł. br. o 6,2% r/r, podczas gdy w ub. roku analogiczny wzrost wynosił 5,9%.

"Szybsze tempo wzrostu wartości rynku przy niższym tempie wzrostu ilości dostępów to przede wszystkim wynik wzrostu średniego miesięcznego przychodu na linię (ARPU), wynikającego z widocznej popularyzacji wyższych prędkości dostępu do internetu" - czytamy dalej.

TPSA zwraca też uwagę, że nie maleje presja konkurencyjna ze strony operatorów telewizji kablowych (CATV), których udział w rynku szacowany jest w II kw. br. na ok. 32% w ujęciu ilościowym i na ok. 30% w ujęciu wartościowym wobec odpowiednio: 30% i 28,7% rok wcześniej.

Reklama

"Wzrost udziału CATV jest wynikiem popularności ofert pakietyzowanych, których sprzedaż opiera się na silnej pozycji operatorów kablowych na rynku telewizyjnym. Nie małą rolę odgrywają możliwości CATV w zakresie oferowania wyższych prędkości dostępu do Internetu bez podnoszenia cen, co wpływa na wzrost średnich prędkości łączy, jak również oczekiwań klientów w tym zakresie" - komentuje TPSA.

Spółka podała też, że liczba jej klientów usługi szerokopasmowego internetu (rynek detaliczny) spadła do 2,317 mln na koniec II kw. br. z 2,333 mln kwartał wcześniej i 2,344 mln rok wcześniej.