O ile w hurcie ceny spadały, to kierowcy na stacjach płacili za paliwo więcej niż przed tygodniem, wynika z tygodniowego komentarza analityków Biura Maklerskiego Reflex. Jest wyraźna szansa na utrzymanie aktualnych cen w przyszłym tygodniu, a w dalszej perspektywie na obniżki cen w detalu – zwłaszcza cen benzyny.

Ceny benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego wzrosły średnio o 6 gr/l, a benzyny bezołowiowej 98 i autogazu o 5 gr/l.

Średnie ceny paliw kształtują się na poziomie odpowiednio dla: benzyny bezołowiowej 95 – 5,71 zł/l, benzyny bezołowiowej 98 – 5,90 zł/l, oleju napędowego – 5,69 zł, autogazu – 2,43 zł/l.

Obecny poziom cen benzyny i oleju napędowego jest równy poziomowi cen z końca października ubiegłego roku i jednocześnie wyższy od tegorocznego maksimum, kiedy za benzynę i olej płaciliśmy odpowiednio 5,67 i 5,68 zł/l. Jest wyraźna szansa na utrzymanie aktualnych cen w przyszłym tygodniu, a w dalszej perspektywie na obniżki cen w detalu – zwłaszcza cen benzyny. Jednocześnie należy podkreślić, że już wkrótce za olej napędowy trzeba będzie zapłacić więcej niż za benzynę 95.

Reklama

Na chwilę obecną wszystko wskazuje na to, że oddalenie ryzyka geopolitycznego, poprawi sytuację na rynku ropy, a dla rynku krajowego sadek cen w detalu. Potwierdzenie takiego scenariusza powinno nastąpić już na koniec przyszłego tygodnia. Powinno bowiem nastąpić rozstrzygnięcie innej kwestii istotnej dla rynków, czyli decyzji co do dalszej polityki FED.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 13-09-2013 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4327 PLN/1000l (spadek o 141 PLN/1000l w porównaniu do cen z 6-09-2013), Superplus 98 – 4430 PLN/1000l (spadek o 157 PLN/1000l), olej napędowy 4458 PLN/1000 l (spadek o 38 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 3119 PLN/1000 l (wzrost o 42 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 13-09-2013 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4326 PLN/1000l (spadek o 146 PLN/1000l w porównaniu do cen z 6-09-2013), Superplus 98 – 4431 PLN/1000l (spadek o 161 PLN/1000l), olej napędowy 4420 PLN/1000 l (spadek o 63 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 3083 PLN/1000 l (spadek o 68 PLN/1000l).

Mijający, drugi tydzień września przyniósł znaczy spadek cen ropy naftowej, po tym jak z rynku odpłynęła premia za ryzyko geopolityczne w związku z prawdopodobnym dyplomatycznym rozwiązaniem spornej kwestii użycia broni chemicznej w Syrii. Notowania październikowej serii kontraktów w ciągu dwóch dni spadły ponad 3,4 proc. w rejon 110,60 USD/bbl. W piątek rano natomiast ropa Brent w Londynie kosztuje 112,40 USD/bbl. Ceny ropy WTI w Nowym Jorku są ponad 4 USD/bbl niższe.

Międzynarodowa Agencja Energii zgodnie z najnowszymi prognozami spodziewa się wzrostu światowej konsumpcji ropy w tym roku o 0,895 mln bbl/d. W roku 2014 natomiast tempo wzrostu popytu na paliwa przyspieszy do 1,1 mln bbl/d.

W sierpniu import ropy do Chin, drugiego największego konsumenta ropy naftowej na świecie spadł do 5,05 mln bbl/d i był najniższy od pół roku, ale 16 proc. wyższy w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Spadek importu ropy wynikał głównie z rozpoczynających się przestojów remontowych w kilku dużych chińskich rafineriach. W pierwszym ośmiu miesiącach tego roku Chiny zaimportowały 3 proc. więcej ropy niż w roku 2012.

W tej chwili istotny dla rynku będzie wynik przyszłotygodniowego posiedzenia Fed, które zakończy się 18 września. Kwestią zasadniczą jest początek spodziewanego ograniczenia programu skupu aktywów przez Fed.