– Polskie firmy mają dostęp do tych samych platform i przestrzeni do handlu internetowego, co wszystkie inne firmy na świecie – podkreśla ekspertka. – Są to duże, globalne serwisy e-commerce, które oferują rozbudowane programy marketingowe i promocyjne dla sprzedawców. Polscy przedsiębiorcy korzystają z nich z większą odwagą, nie tylko jako uczestnicy, ale coraz częściej jako gracze liczący się w skali międzynarodowej.

Jak zauważa Justyna Lipczyńska, świat cyfrowej sprzedaży otworzył przed polskimi firmami zupełnie nowe możliwości ekspansji.
–Dzięki gotowym platformom do sprzedaży online (w tym polskim) każda firma może dużo łatwiej założyć własny sklep internetowy, a także reklamować swoje produkty czy usługi w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, czy TikToku. Co więcej, przez te same kanały można dziś prowadzić realną sprzedaż. To ogromna zmiana w myśleniu o handlu, bo znikają tradycyjne bariery wejścia na rynek zagraniczny – tłumaczy.

Jak dodaje ekspertka, cyfrowy eksport nie polega już wyłącznie na obecności w sieci. To cały ekosystem, w którym kluczową rolę odgrywa technologia,
– Dochodzą do tego możliwości automatyzacji, systemy integrujące sprzedaż, logistykę i płatności, a także wsparcie sztucznej inteligencji, która potrafi automatyzować procesy, analizować dane o klientach czy pomagać w zarządzaniu ofertą. Nasi przedsiębiorcy naprawdę dobrze sobie z tym radzą – zauważa.

Portal ułatwia handel zagraniczny

Jednym z narzędzi promocyjnych, które wspiera tradycyjną i cyfrową ekspansję, jest stworzony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii portal trade.gov.pl.

– To konkretne, praktyczne rozwiązanie. Polska firma może założyć tam własną wizytówkę w języku angielskim, a portal umożliwia zagranicznym kontrahentom wyszukiwać polskich producentów i nawiązywać współpracę. To taki wirtualny katalog polskiej przedsiębiorczości – nowoczesny, przejrzysty i stale rozwijany – wyjaśnia Justyna Lipczyńska. Platforma dostarcza także dane i analizy dotyczące globalnych rynków e-commerce, pomagając polskim firmom w podejmowaniu decyzji o e-eksporcie.

Ekspertka PAIH zwraca uwagę, że wbrew pozorom nie tylko duże przedsiębiorstwa odnoszą sukcesy w eksporcie cyfrowym.
– Oczywiście naturalne jest, że to duże firmy przodują w transformacji cyfrowej. Ale mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią ponad 90 procent firm w Polsce, coraz skuteczniej odnajdują się w cyfrowym środowisku biznesowym. Odważniewchodzą na globalne platformy, rozwijają własne sklepy internetowe i wykorzystują narzędzia, które jeszcze kilka lat temu były poza ich zasięgiem – podkreśla.

Jak dodaje, najważniejsze wyzwania stojące przed firmami to dalsza digitalizacja i integracja systemów.
– Skuteczny e-commerce to nie tylko sprzedaż, ale cały łańcuch: produkcja, magazyn, logistyka, wysyłka i płatności. Właśnie te elementy przedsiębiorcy najczęściej wskazują jako bariery w eksporcie online. Ale widać wyraźny postęp –firmy chętnie inwestują w rozwiązania technologiczne, które pozwalają im działać bezpiecznie, sprawnie na skalęglobalną– mówi Lipczyńska.

Z danych PAIH wynika, że nawet 60 procent polskich e-sprzedawców już dziś sprzedaje lub przygotowuje się do sprzedaży swoich produktów za granicą. Co więcej, jeśli działają oni na dużych marketplace’ach, zazwyczaj są obecni na co najmniej kilku rynkach zagranicznych.

– To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy nie boją się konkurencji. Wiedzą, że jakość ich produktów obroni się sama, a internet daje im szansę dotarcia do klientów, których kiedyś nie byliby w stanie nawet zidentyfikować – dodaje ekspertka.

Sukcesy polskich przedsiębiorców

Zapytana o branże, które najlepiej odnajdują się w świecie handlu internetowego, Lipczyńska nie ma wątpliwości.
– Na pierwszym miejscu zdecydowanie postawiłabym producentów kosmetyków. Polska ma bardzo mocną branżę kosmetyczną, która od lat jest obecna w przestrzeni cyfrowej i doskonale potrafi się w niej odnaleźć – mówi.

Wśród marek, które odniosły sukces, wymienia takie firmy jak Eveline Cosmetics, Glov czy Mokosh, znaną z ekologicznych i organicznych produktów.

– To marki, które rozumieją specyfikę handlu online, potrafią budować społeczność wokół swoich produktów i prowadzić spójną komunikację marketingową na wielu rynkach – podkreśla.

Świetnie radzi sobie również polska branża modowa, która, jak zauważa ekspertka, bardzo dobrze potrafi promować własne marki i wykorzystuje media społecznościowe do kreowania wizerunku.– Polskie firmy modowe stają się rozpoznawalne w całej Unii Europejskiej, a ich kampanie są naprawdę profesjonalne. Wyróżnia nas kreatywność, autentyczność i elastyczność – tłumaczy Lipczyńska.

Nie można też pominąć branży logistycznej, której rozwój jest kluczowy dla całego sektora e-commerce.

– Znakomitym przykładem jest InPost, firma, która nie tylko zrewolucjonizowała polski rynek dostaw, ale z sukcesem rozwija działalność za granicą. To dowód na to, że polskie know-how może być eksportowane z powodzeniem i przynosić wymierne efekty – podkreśla.

Część firm z sektora spożywczego, szczególnie producentów zdrowej żywności również aktywnie korzysta z możliwości sprzedaży online, dzięki czemu polskie produkty są popularne i łatwo dostępne np. w Niemczech, Czechach czy na Węgrzech.
– Jednakdzięki dużym platformom oraz własnym sklepom internetowym docierają do klientów nie tylko w Europie, ale także Azji czy Ameryce. Jeszcze kilka lat temu wydawało się to niemożliwe, dziś staje się codziennością – dodaje.

PAIH Forum Biznesu, czyli święto eksportu

Praktyczne informacje i przykłady sukcesów będzie można poznać na PAIH Forum Biznesu, które odbędzie się w dniach 5-7 listopada w Warszawie.

– To nasze polskie święto eksportu – mówi Justyna Lipczyńska. – Dajemy przedsiębiorcom jedyną i niepowtarzalną okazję, by porozmawiać z przedstawicielami PAIH z całego świata. To moment, kiedy na PGE Narodowym gromadzą się eksperci z 54 krajów, obsługujący 70 rynków, od Azji po Amerykę Południową – dodaje.

Forum to jednak nie tylko spotkania, ale również panele dyskusyjne, podczas których omawiane są kluczowe trendy w handlu międzynarodowym, zmieniające się warunki wejścia na rynki zagraniczne oraz praktyczne przykłady sukcesów polskich firm.

– Zapraszamy nie tylko naszych ekspertów, ale też przedsiębiorców, którzy chcą podzielić się swoimi historiami, zarówno sukcesów, jak i trudności, z jakimi musieli się zmierzyć na rynkach zagranicznych – podkreśla Justyna Lipczyńska.

Jak dodaje, to właśnie podczas takich wydarzeń widać, że polskie firmy nie stoją już w cieniu globalnych graczy.

– Mamy coraz więcej marek, które stają się rozpoznawalne, potrafią budować wartość w oparciu o nowoczesne technologie, design i jakość. E-commerce jest dziś nie tylko kanałem sprzedaży, ale wizytówką polskiej przedsiębiorczości na świecie – podsumowuje ekspertka PAIH.

Udział w PAIH Forum Biznesu jest bezpłatny, zarejestrować się można na stronie paihforumbiznesu.gov.pl, tam również znajduje się program wydarzenia.

Wydarzenie jest objęte patronatem medialnym Dziennika Gazety Prawnej, a także TOK FM, TVP INFO oraz Wyborcza.biz.