Konsumenci w Polsce i ich oczekiwania wobec AI
"Polscy konsumenci korzystają z AI w życiu codziennym i oczekują tego samego od firm" - wynika z raportu "Gotowi na sztuczną inteligencję. Oczekiwania polskich konsumentów i firm", opracowanego przez PwC Polska. Jak stwierdzili jego autorzy, ze sztucznej inteligencji korzystają wszystkie grupy konsumentów. W każdej z badanych grup wiekowych co najmniej 50 proc. respondentów znało GenAI - o niej słyszało nawet 56 proc. przedstawicieli najstarszej grupy badanych.
Opublikowany w środę raport pokazał, że konsumenci wykorzystują AI głównie do wyszukiwania informacji i pomocy w podejmowaniu decyzji, ale młodzi najczęściej szukają pomocy w nauce (56 proc.), a starsi - w wyszukiwaniu informacji (78 proc.). Konsumenci oczekują od firm, że zaczną oferować rozwiązania AI, które ułatwią im życie, a ponad 55 proc. wskazało wsparcie przy wykonywaniu żmudnych zadań i procedur.
Obawy konsumentów związane z AI
Ponad 80 proc. respondentów oczekuje, że nowe narzędzia technologiczne usprawnią procedury w sektorze publicznym. Konsumenci kierują się wygodą – 67 proc. z nich chciałoby mieć możliwość korzystania z wirtualnych przymierzalni w sklepach internetowych.
Z raportu wynika, że uczestnicy badania obawiają się jednak m.in. odpowiedniej kontroli nad AI – 75 proc. uważa, że sztuczna inteligencja może spowodować wykluczenie społeczne, a 80 proc. przewiduje, że przyczyni się do dezinformacji. Mimo obaw o prywatność danych i potencjalne wycieki, konsumenci chcą korzystać z GenAI w pracy, nawet jeśli firmowe regulaminy na to nie pozwalają, zaś 85 proc. używa GenAI mimo braku oficjalnej akceptacji.
Wdrażanie AI w polskich firmach
Ponad 75 proc. badanych polskich firm przyznało, że zaczęło wykorzystywać AI od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami.
"Nikt jeszcze nie ma wielu produkcyjnych zastosowań, większość to wstępny etap" - stwierdzili autorzy raportu. 55 proc. organizacji ma zdefiniowaną strategię AI lub pracuje nad jej przygotowaniem.
Firmy boją się o prywatność danych
W raporcie zauważono, że firmy boją się o prywatność danych, a wdrożenie odpowiednich procesów zapewniających ich bezpieczeństwo jest dla wielu z nich wyzwaniem. Wśród najczęściej identyfikowanych ryzyk związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa wymieniają: wyciek danych poufnych (57 proc.), brak jasnej odpowiedzialności za wyniki AI (39 proc.), cyberbezpieczeństwo (35 proc.), naruszenie praw własności intelektualnej (31 proc.).
Organizacje mają też obawy związane z niedoborami specjalistów od AI na rynku, 69 proc. ma problem z rekrutacją ekspertów.
Autorzy opracowania zwrócili uwagę, że dostosowanie się do obowiązujących regulacji prawnych jest wyzwaniem, ponieważ wyłącznie 26 proc. organizacji wdrożyło wymagania dla AI.
Inwestycje w AI w sektorze sprzedaży i finansowym
"Najwyższy odsetek firm planujących wdrożenie rozwiązań AI przypada organizacjom z sektorów sprzedaży detalicznej oraz finansowego" - wskazali autorzy raportu. Dodali, że ponad 80 proc. z nich inwestuje w rozwiązania AI, a także co najmniej połowa przedsiębiorstw podejmuje decyzje biznesowe przy wsparciu AI. "Najważniejszym obszarem rozwoju we wszystkich organizacjach była automatyzacja procesów oraz analizy predykcyjne. Prawie połowa ankietowanych przedsiębiorstw (48 proc.) korzysta obecnie z analityki predykcyjnej" - zaznaczyli.
"Większość pomysłów na wykorzystanie AI nie kończy się wdrożeniem (80 proc.). Aby uniknąć marnowania zasobów prace nad zastosowaniem AI muszą wynikać z przyjętej strategii AI oraz być ocenione pod kątem możliwości, kosztów i korzyści" - wskazał wicedyrektor w PwC Polska Michał Gamrot.
PwC dostarcza usługi w zakresie doradztwa biznesowego, technologicznego, podatkowo-prawnego oraz audytu. W Polsce firma ma biura w siedmiu miastach; polskie spółki PwC zatrudniają niemal 7 tys. osób, w tym ok. 2 tys. w zespołach technologicznych. (PAP)