W świetle raportu przygotowanego niedawno przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, udział Polek dostrzegających szanse biznesowe w otoczeniu jest wyższy niż udział Polaków (75 proc. vs. 73 proc). Wciąż jednak kobiety rzadziej uważają, że mają kwalifikacje i umiejętności potrzebne do założenia własnej działalności gospodarczej (45 proc. wobec 51 proc.). Podobnie jest w innych krajach.

Nauka od najmłodszych lat

- Ist­nieje sporo badań pokazujących, w jaki sposób kil­kuletnie dziewczynki postrzegają siebie, jak wierzą w swoje umiejętności i możliwości, i jak już w bar­dzo młodym wieku – 5-6 lat – tę wiarę w siebie wy­tracają, zaczynają rezygnować ze swoich marzeń – mówi Ewa Łapińska.

Według niej problem jest niezwykle złożony i trudny do rozwiązania.
Jako MARS w 2022 r. globalnie zrealizowaliśmy także badanie wśród 10 tys. kobiet, z ponad 80 kra­jów, w którym zadaliśmy proste pytanie: „Co musi się zmienić, aby więcej kobiet mogło wykorzystać swój pełny potencjał?”. Zebrane odpowiedzi, pochodzące od respondentek w różnym wieku, o różnej narodo­wości, z różnych kręgów kulturowych, przekuliśmy w konkretne zalecenia dla biznesu – opowiada Ewa Łapińska.

Jedno z nich, jest szczególnie bliskie dyrektorce generalnej Mars Wrigley, ponieważ sama ma dwie córki.
– Na bardzo wczesnym etapie wychowania i edukacji musimy zmieniać stereotypy związane z płcią, bo potem utrwalają się one w naszych głowach. I stają się takimi nieuświadomionymi schematami dzia­łania, które wpływają na to, jak oceniamy kobiety i mężczyzn, na przykład na tych samych stanowi­skach, wykonujących bardzo podobne obowiązki – mówi Ewa Łapińska.

Kobiety łączą role

Drugą ważną kwestią jest umożliwienie kobietom łączenia ról prywatnych i służbowych. Wiele zależy od tego jak w danym kraju wyglądają urlopy macierzyńskie i wychowawcze, oraz czy matki są wspierane systemowo w powrocie do pracy.