W świetle raportu przygotowanego niedawno przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, udział Polek dostrzegających szanse biznesowe w otoczeniu jest wyższy niż udział Polaków (75 proc. vs. 73 proc). Wciąż jednak kobiety rzadziej uważają, że mają kwalifikacje i umiejętności potrzebne do założenia własnej działalności gospodarczej (45 proc. wobec 51 proc.). Podobnie jest w innych krajach.
Nauka od najmłodszych lat
- Istnieje sporo badań pokazujących, w jaki sposób kilkuletnie dziewczynki postrzegają siebie, jak wierzą w swoje umiejętności i możliwości, i jak już w bardzo młodym wieku – 5-6 lat – tę wiarę w siebie wytracają, zaczynają rezygnować ze swoich marzeń – mówi Ewa Łapińska.
Według niej problem jest niezwykle złożony i trudny do rozwiązania.
– Jako MARS w 2022 r. globalnie zrealizowaliśmy także badanie wśród 10 tys. kobiet, z ponad 80 krajów, w którym zadaliśmy proste pytanie: „Co musi się zmienić, aby więcej kobiet mogło wykorzystać swój pełny potencjał?”. Zebrane odpowiedzi, pochodzące od respondentek w różnym wieku, o różnej narodowości, z różnych kręgów kulturowych, przekuliśmy w konkretne zalecenia dla biznesu – opowiada Ewa Łapińska.
Jedno z nich, jest szczególnie bliskie dyrektorce generalnej Mars Wrigley, ponieważ sama ma dwie córki.
– Na bardzo wczesnym etapie wychowania i edukacji musimy zmieniać stereotypy związane z płcią, bo potem utrwalają się one w naszych głowach. I stają się takimi nieuświadomionymi schematami działania, które wpływają na to, jak oceniamy kobiety i mężczyzn, na przykład na tych samych stanowiskach, wykonujących bardzo podobne obowiązki – mówi Ewa Łapińska.
Kobiety łączą role
Drugą ważną kwestią jest umożliwienie kobietom łączenia ról prywatnych i służbowych. Wiele zależy od tego jak w danym kraju wyglądają urlopy macierzyńskie i wychowawcze, oraz czy matki są wspierane systemowo w powrocie do pracy.