Światowa branża motoryzacyjna ma poważne obawy dotyczące ograniczenia przez Chiny eksportu szerokiej gamy kluczowych minerałów i magnesów ziem rzadkich, które mogą spowodować opóźnienia i przerwy w produkcji.
Wcześniej na problemy z dostawami tych kluczowych materiałów wskazywali amerykańscy producenci samochodów. Podobne oskarżenia złożył w zeszłym tygodniu indyjski producent pojazdów elektrycznych Bajaj Auto. Teraz do tego grona dołączyli niemieccy producenci samochodów, którzy podobnie jak konkurenci ostrzegają, że chińskie ograniczenia eksportowe grożą wstrzymaniem produkcji i zachwianiem lokalnymi gospodarkami.
Mocny cios Chin w wojnie handlowej
W odpowiedzi na amerykańskie cła w kwietniu Chiny wprowadziły kontrolę eksportu pierwiastków ziem rzadkich. Decyzja Pekinu to silny argument nacisku w wojnie handlowej z prezydentem USA Donaldem Trumpem. Zawieszenie eksportu szerokiej gamy kluczowych minerałów i magnesów zachwiała łańcuchami dostaw, które stanowią podstawę funkcjonowania producentów samochodów, przemysłu lotniczego, firm produkujących półprzewodniki i wykonawców zamówień wojskowych na całym świecie. Uwypukla też silną dominację Chin na rynku kluczowych surowców mineralnych.
W wojnie handlowej Chiny mają asa w rękawie
Od pierwszego dnia urzędowania prezydent Donald Trump usiłuje zmienić stosunki handlowe ze wszystkimi partnerami, w tym z Chinami - największym rywalem gospodarczym USA. W jego ocenia najlepszym narzędziem do osiągnięcia tego celu są wysokie cła importowe. W szczytowym momencie wojny celnej taryfy nałożone na chińskie towary osiągnęły absurdalny poziom 145 proc. Oczywiście Pekin nie pozostał dłużny i odpowiedział cłem na amerykańskie produkty w wysokości 125 proc.
Jednak w tej grze Chiny mają asa w rękawie w postaci swojej dominacji w kluczowych łańcuchach dostaw.
Silne uderzenie Chin
Wstrzymanie dostaw magnesów, niezbędnych do montażu wszystkiego, od samochodów i dronów po roboty i rakiety, wywołało niepokój w zarządach korporacji i stolicach państw — od Tokio po Waszyngton. Urzędnicy starali się znaleźć alternatywne rozwiązania w obliczu obaw, że produkcja nowych samochodów i innych dóbr może zostać wstrzymana do końca lata. Jednak alternatywy dla chińskich dostaw, jak na razie, nie ma.
„Jeśli sytuacja nie ulegnie szybkiej zmianie, nie można już wykluczyć opóźnień w produkcji, a nawet jej przerw” – powiedziała we wtorek agencji Reuters Hildegard Mueller, szefowa niemieckiego lobby motoryzacyjnego.
Wszyscy chcą rozmawiać z Pekinem
Jak podaje Reuters rzeczniczka Białego Domu Karoline Leavitt poinformowała we wtorek dziennikarzy, że oczekuje się, iż Trump i prezydent Chin Xi Jinping przeprowadzą w tym tygodniu rozmowę, a kwestia zakazu eksportu znajdzie się zapewne wysoko na liście priorytetów.
Także dyplomaci, producenci samochodów i inni dyrektorzy z Indii, Japonii i Europy pilnie zabiegali o spotkania z przedstawicielami władz Pekinu, aby wywrzeć naciski na szybszą akceptację eksportu magnesów ziem rzadkich, podały źródła Reuters. Agencja Reuters podała, że delegacja biznesowa z Japonii odwiedzi Pekin na początku czerwca, aby spotkać się z Ministerstwem Handlu w sprawie ograniczeń. Ponadto europejscy dyplomaci z krajów o dużym przemyśle samochodowym również zabiegali w ostatnich tygodniach o „nadzwyczajne” spotkania z chińskimi urzędnikami.
Źródło: Reuters