13 mitów o innowacjach, czyli jak naprawdę rodzą się wielkie pomysły
Jaki jest największy mit dotyczący innowacyjności? – agencja Bloomberg zadała to pytanie kilkunastu słynnym innowatorom, którzy dzięki swojej pomysłowości założyli firmy warte miliardy dolarów.
Jaki jest największy mit dotyczący innowacyjności? – agencja Bloomberg zadała to pytanie kilkunastu słynnym innowatorom, którzy dzięki swojej pomysłowości założyli warte miliardy dolarów firmy.
1 Ben Horowitz nie lubi dobrych pomysłów. Jako partner w funduszu venture capital Andreessen Horowitz już nie raz wysłuchiwał opowiadań o fantastycznych konceptach młodych przedsiębiorców. „To musi być dobry pomysł, który wydaje się okropnym pomysłem i dlatego wymaga wielkiej odwagi” – mówi Horowitz, współzałożyciel spółki Opsware, którą za 1,6 mld dol. przejął Hewlett-Packard. „Wszyscy twoi przyjaciele będą myśleć, że jesteś naprawdę głupi, a ludzie z funduszy venture capital będą się z ciebie z śmiać” – mówi Horowitz. Przykład? Twitter początkowo wydawał się całkiem bezsensownym pomysłem. W 2006 roku, gdy portal startował, na rynku istniał już Facebook. Usługi mikroblogowe były wtedy wyśmiewane i traktowane raczej jako narzędzie do informowania świata o tym, co jadło się na śniadanie. Śmieszność może być jednak czasem sygnałem czegoś, co jest innowacyjne. “To pewnie największy błąd, jaki ludzie popełniają przy innowacjach. Próbują się dopasować do innych, zamiast się wyróżnić”.
Bloomberg
2 Wielcy innowatorzy nie tworzą samotnie przełomowych innowacji. „Innowacja rozumiana jako rezultat przypływu geniuszu jednej osoby to mit” – mówi Justin Rosenstein, który razem z Dustinem Moskovitzem, współzałożycielem Facebooka, stworzył serwis Asana – narzędzie do wspólnego zarządzania projektami. Rosenstein sam pracował dawniej w Facebooku, gdzie stał na czele zespołu, który stworzył m.in. przycisk “lubię to”. „Prawdziwe innowacje rodzą się z pracy zespołowej i z odpowiedniej kultury współpracy” – twierdzi. Pojęcie „samotny geniusz” jest wynikiem naszej tendencji do gloryfikowania pojedynczych przedsiębiorców. „To nie odzwierciedla sedna innowacji. Mówimy często o wielkich ludziach, którzy zasłużyli się historii. Czasem lepiej byłoby nazwać ich wielkimi zespołami”.
Bloomberg / Simon Dawson
3 Pracując u boku takich wizjonerów jak Peter Thiel z PayPala czy Reid Hoffman z LinkedIn, Keith Rabois nauczył się już wiele na temat innowacji. „Innowacje nie spływają z góry na dół, ale kiełkują od dołu do góry” – mówi Rabois. „To nie jest tak, że przeprowadza się wszystkie eksperymenty, zbiera się wszystkie dane i dopiero osiąga się coś innowacyjnego” – dodaje. Oczywiście za wielkimi pomysłami musi iść dobre wykonanie. Silni liderzy potrafią skupić członków firmy wokół nowych pomysłów i wcielić je w życie.
ShutterStock
4 Luis von Ahn wynalazł coś, z czym większość internautów styka się podczas surfowania po sieci. To Captcha, czyli narzędzie służące do zabezpieczania stron WWW, którego celem jest weryfikowanie danych wpisywanych tylko przez człowieka. W skrócie – chodzi o przepisanie trudnego do odszyfrowania ciągu znaku w odpowiednim polu. Czasem, jest to tak trudne, że użytkownicy sami nie wiedzą, czy dobrze odczytują hasła. Niepewność dotyka czasem nawet samego twórcę tej technologii, który przyznaje, że nie zawsze wie, dokąd zmierzają jego projekty. „Nie ma żadnej pewnej wskazówki ani mistrzowskiego planu, który prowadzi do innowacji” – mówi. „Zwykle zakłada się, że innowator dokładnie wie, co robi i że przez cały czas jest pewien, że jego pomysł wypali. Ale zazwyczaj on sam jest bardzo niepewny” – mówi von Ahn. Jego najnowszy projekt to Duolingo, aplikacja ucząca internautów języków poprzez tłumaczenie stron WWW.
ShutterStock
5 Sebastian Thrun nauczył się już kilku rzeczy o innowacjach. W swojej karierze pomagał m.in. tworzyć mapy Google Street View oraz samochód, który jeździ bez kierowcy. Był także współtwórcą internetowego startupu edukacyjnego Udacity. Thrun wie jak nikt, że sukces nie rodzi się w ciągu jednej nocy. Przykładem może być gra na komórki „Flappy Bird” – choć wydaje się, że pomysł na nią pojawił się praktycznie znikąd, w rzeczywistości deweloper pracował nad grą przez prawie dekadę i zanim stworzył kurę znoszącą złote jaja, wyprodukował całą masę nietrafionych wersji. „Największy mit o innowacjach to twierdzenie, że powstają z dnia na dzień. Innowacje są naszpikowane porażkami i wymagają bardzo silnej wizji i wytrwałości” – mówi Sebastian Thrun. Fot. 1000 Words
ShutterStock
6 “Najczęściej innowacje zmieniają się z biegiem czasu” – mówi Caterina Fake, która współtworzyła portal Flickr, na którym użytkownicy udostępniają zrobione przez siebie zdjęcia. Jej najnowszy startup to mobilna aplikacja podróżnicza Findery, która umożliwia użytkownikom przypinanie notatek i zdjęć na mapach do miejsc, które odwiedzają, a także udostępnianie tych map znajomym. „Wydawało mi się, że na pomysł stworzenia Findery wpadłam podczas kempingu z córką w 2010 roku. Mój były mąż przypomniał mi jednak, że tak naprawdę mówiłam już o tym w 2005 roku” – mówi Caterina Fake. „Moje laptopy są pełne pomysłów, ale żaden z nich nie jest gotowy do realizacji. I jeśli cofam się myślami wystarczająco daleko, zdaję sobie sprawę, że mam wciąż te same, powtarzalne pomysły”.
ShutterStock
7 Prezes Evernote, Phil Libin, twierdzi, że nie jest ekspertem w żadnej dziedzinie. Jego zdaniem, innowacje raczej rzadko rodzą się w głowach specjalistów. Wręcz przeciwnie, są tworzone przez ludzi o świeżym spojrzeniu na dany problem, którzy potrafią zaproponować szereg zupełnie nowych rozwiązań. „Innowacje czasem pojawiają się wtedy, kiedy masz wystarczający poziom wiedzy na konkretny temat, aby poczuć go w żyłach, ale niewystarczający, by utknąć w jego skomplikowanych zasadach. Trzeba być entuzjastą, nie ekspertem” – mówi Libin.
ShutterStock
8 Noam Bardin nie próbuje uczyć swoich pracowników bycia innowacyjnym. Współtwórca i szef izraelskiej spółki Waze, montuje teraz zespół nieszablonowo myślących ludzi, którzy mają pomóc rozwijać mu jego aplikację. Waze to jedna z największych aplikacji nawigacyjnych informująca o korkach. Google kupiło ją za około 1 mld dol. Niektóre firmy, w tym Apple, McDonald's czy Pixar, próbują mnożyć innowacje w firmie poprzez tworzenie korporacyjnych uniwersytetów. Zdaniem Bardina, największym mitem jest myślenie, że można nauczyć pracowników jak być innowacyjnym. „Innowacyjność to kultura korporacyjna, DNA, nie umiejętność. Wymaga to, by każdy zatrudniony w firmie był otwarty na wyzwania, zmiany i wymyślanie pomysłów, ale też na naukę i ponoszenie porażek” – ocenia Bardin. Na zdjęciu: Uniwersytet Hamburgera, czyli centrum szkolenia menedżerów McDonald’sa na przedmieściach Szanghaju.
Bloomberg
9 Pavel Durov jest nazywany Markiem Zuckerbergiem Rosji. Stworzył VKontakte, największy portal społecznościowy w tym kraju, który wyglądem bardzo przypomina Facebooka. Durov nie wstydzi się jednak tego, co inni postrzegają jako kopiowanie pomysłów. „Największym mitem o innowacjach jest przekonanie, że nie wolno kopiować najlepszych cech istniejących produktów. Niektórzy mogą osiągać sukces po prostu dzięki ulepszaniu najmniejszych szczegółów popularnych produktów lub przez łączenie dobrze znanych rozwiązań” – twierdzi Durov. Jego zdaniem, krytykowanie takich klonów jest napędzane przez wielkie koncerny, które chcą ochronić swój biznes przed startupami. „Innowacyjność to ciągła praca nad ulepszaniem rozwiązań, nad ich upraszczaniem i przyspieszaniem. Nawet małe ulepszenia, które wprowadzasz przez swoja pracę, mogą zaowocować wielkimi zmianami widocznymi dla każdego” – mówi Durov. Na zdjęciu: Marc Zuckerberg
Bloomberg
10 Chińskie firmy technologiczne często są postrzegane jako kopie zachodnich koncernów, szczególnie przez mieszkańców Ameryki i Europy. Jednak po co tracić lata na badania nad technologiami, które czasem nawet nie wychodzą poza laboratoria – uważa Jenny Lee, z szanghajskiej firmy inwestycyjnej GGV Capital. „Trzydzieści lat poświęconych na badania i rozwój nie ma znaczenia, jeśli w ich wyniku nie powstanie produkt” – mówi Lee, która zainwestowała m.in. w chińskie spółki UCWeb, Xiaomi i YY.com. Chiny do perfekcji opanowały sztukę komercjalizowania technologii. To właśnie jest prawdziwa innowacyjność – uważa Lee. Jej zdaniem, od pogłębionych badań nad technologią, ważniejsze jest włożenie jej w ręce zwykłych ludzi. Fot. ChameleonsEye
ShutterStock
11 Dolina Krzemowa od dawna jest uważana za centrum globalnych innowacji. Jednak Chris Schroeder, przedsiębiorca oraz były szef WashingtonPost.com i Newsweek.com, widzi już wielkie zmiany na technologicznej mapie świata. Niedawno wrócił z podróży po Bliskim Wschodzie, podczas której zbierał dane do swojej książki "Startup Rising”. Był pod wrażeniem tego, co zobaczył. „Największym mitem o innowacjach jest teza, że - szczególnie te dotyczące oprogramowania – są domeną Zachodu” – mówi Schroeder. „W ciągu następnej dekady dostęp do technologii na świecie stanie się wszechobecny. Oznacza to, że nowe innowacje w zawrotnym tempie będą napływać z zaskakujących miejsc. Pojawią się nowe, wielkie rynki, które nie będą już musiały polegać na Stanach Zjednoczonych” – dodaje. Na zdjęciu: biura w Dolinie Krzemowej
Bloomberg
12 Po ukończeniu wydziału historii na Uniwersytecie w Wirginii, Alexis Ohanian zaczął wraz z przyjacielem prowadzić stronę internetową, która umożliwiała dzielenie się linkami ze znajomymi. Dziś Reddit jest jednym z 250 największych portali w Stanach Zjednoczonych – wynika z danych firmy Compete. „Największy mit o innowacjach to twierdzenie, że tylko niektórzy ludzie są zdolni do ich wymyślania” – mówi Ohanian. „Internet jak nigdy wcześniej pozwala teraz każdemu tworzyć i dzielić się nowymi pomysłami”. Twórca Reddit namawia młodych ludzi, aby nie rezygnowali z własnych projektów i zachęca do eksperymentowania. „Każdy musi myśleć o sobie jako o przedsiębiorcy”. Fot. Gil C
ShutterStock
13 Jeśli zainteresowała Cię ta galeria zobacz też 12 polskich innowacji, które zmieniły świat.
Domena Publiczna