„Dyskonty kolejowe”. Dziś PKP pokazało dworce przyszłości. Są ładne i tanie [GALERIA]
Dzisiaj PKP wystartowały z nowym projektem dworcowym w czterech miastach. Wiemy już, jakie firmy będą walczyć o budowę dworców systemowych. Jeśli projekt wypali, zostanie wdrożony w kolejnych lokalizacjach.
.
1
Dworce niskokosztowe IDS mają być jak terminale na lotniskach tanich linii: czyste i schludne (co samo z siebie będzie już dużą zmianą), ale bez ekstrawagancji. Mają zapewniać niezbędne minimum obsługi pasażerskiej, a jednocześnie nie generować niepotrzebnych kosztów. Na każdym dworcu znajdą się więc np. tablice elektronicznej informacji pasażerskiej, ogrzewana zimą poczekalnia, półki na bagaż, monitorowane stojaki na rowery, a także proste sklepy - z prasą, przekąskami, napojami itd. Wszystko będzie zlokalizowane na jednej kondygnacji. – To będzie jak „Biedronka” albo „Lidl” w wydaniu kolejowym – usłyszeliśmy w branży kolejowej.
Kolej twierdzi, że nowe dworce będą „eko”. – Wśród zastosowanych rozwiązań będą panele słoneczne do zasilania oświetlenia i pompy ciepła dla zapewnia ogrzewania i ciepłej wody. Przewidujemy odzysk wody deszczowej, która będzie zastosowana następnie w toaletach i do nawadniania terenów zielonych – wymienia Piotr Ciżkowicz z zarządu PKP.
Dworzec systemowy wewnątrz, przykładowy projekt
Media
2
Kolejowy inwestor zapowiada zintegrowany system regulacji oświetlenia. Chodzi o to, że dworzec nie będzie w pełni podświetlony przez cały czas po zmierzchu. Zamiast tego będzie się rozświetlał przed przyjazdu pociągu. – Takie budynki będą nie tylko przyjazne środowisku, ale i tańsze w utrzymaniu o blisko 40 proc. od dotychczasowych obiektów – twierdzi PKP.
Bo dzisiaj problem PKP jest taki, że istniejące dworce to rudery, które jednocześnie generują wysokie koszty eksploatacji. Ze sprawozdań finansowych PKP wynika, że na samo bieżące utrzymanie dworców brakuje w skali kraju ponad 100 mln zł rocznie. Na dodatek stacje mają zbyt dużą powierzchnią użytkową. - Nie sposób dla nich znaleźć najemców komercyjnych, jeśli potencjalny zysk z lokalu mniejszy od czynszu. Większości przedsiębiorców nie kalkulowały się stawki wynikające z operatów szacunkowych PKP - usłyszeliśmy w branży.
PKP Strzelce Krajeńskie - wizualizacja
Media
3
Z powodu wywindowania stawek za wynajem nawet w większości z nowoczesnych dworców wyremontowanych na Euro 2012 kolejarzom nie udało się wynająć wszystkich lokali komercyjnych (mimo sięgnięcia po usługi wyspecjalizowanych pośredników – np. Jones Lang LaSalle). Tym bardziej problemy były z najemcami na wyremontowanych mniejszych stacjach, np. w Przemyślu, Leżajsku, Sławnie i Wałbrzychu. Dlatego na nowych, tanich dworcach ma nie być zbędnej powierzchni, a oferta powierzchni handlowych ma zostać poprzedzona analizą potencjału komercyjnego.
Dworce IDS mają składać się z trzech modułów: części dworcowej, miejskiej i wiaty parkingowo-rowerowej. Każda będzie stanowić odrębną bryłę, mimo że znajdą się pod jednym dachem. To ma być projektowy „gotowiec”, który będzie adaptowany do lokalnych potrzeb. PKP twierdzą, że czas budowy takich dworców powinien okazać się o kilkanaście tygodni krótszy niż w przypadku standardowej modernizacji. Obiekty mają być w pełni przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych (dziś na kolei w Polsce to rzadkość).
PKP Nasielsk - wizualizacja
Media
4
Najnowsze dziecko PKP to pilotażowy projekt wzorowany na inwestycjach kolejowych m.in. we Francji, Belgii i Szwajcarii. Kolej twierdzi, że konsultowało projekt z architektami i specjalistami ze stowarzyszenia Siskom, które monitoruje inwestycje infrastrukturalne w Polsce. Inwestor zastrzega jednak, że nie każdy dworzec może zostać zmodernizowany w formule IDS. Nie będzie to możliwe, jeśli dany obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, bo to ogranicza ingerencję w obecny wygląd dworca. Stacja nie będzie miała szans na remont w tej formule, jeśli analizy wykażą, że nie będzie chętnych do komercyjnego wynajmu powierzchni.
PKP Mława - wizualizacja
Media
5
W latach 2010-2013 na inwestycje związane z przebudową dworców PKP wydały 899 mln zł. Boom nastąpił podczas przygotowań do Euro 2012. Np. w roku organizacji mistrzostw wydatki na ten cel sięgnęły rekordowych 413 mln zł, a otwartych zostało wtedy 29 dworców po modernizacji (w tym Warszawa Centralna). W 2014 r. wydatki na ten cel mają sięgnąć 220 mln zł. W tym roku zmodernizowanych zostało 16 obiektów, a do końca grudnia ich liczba ma wzrosnąć do 21.
Podstawowy problem PKP z dworcami jest jednak taki, że jest ich… za dużo. Spośród 2,5 tys. takich obiektów PKP odprawa pasażerów odbywa się na 585 stacjach (jest jeszcze ok. 300, na których stają pociągi, ale budynek stacji jest zamknięty na cztery spusty i nieużywany). Większość z pozostałych jest dla kolejarzy kulą u nogi. Tych obiektów kolej chce się nieużywanych stacji pozbyć, np. poprzez przekazywanie ich samorządom albo inwestorom prywatnym.
PKP Ciechanów - wizualizacja
Media
6
Łódzki kosmodrom – takie miano zyskał już projekt nowej stacji PKP Łódź Fabryczna. Trzypoziomowy podziemny dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Zobacz jak powstaje dworzec Łódź Fabryczna.
Wizualizacja - Projekt dworca Łódź Fabryczna
źródło: NLF Torpol-Astaldi s.c.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję