Nowy sposób na złodziei na torach? Kolej kupi więcej dronów
W 2014 r. wartość towarów skradzionych z PKP Cargo zmniejszyła się o 3,5 mln zł. Dzięki powietrznym szpiegom.
W 2014 r. wartość towarów skradzionych z PKP Cargo zmniejszyła się o 3,5 mln zł. Dzięki powietrznym szpiegom.
1
Z danych przewoźnika wynika, że w porównaniu z 2013 r. straty wynikające z kradzieży spadły o 32 proc. PKP Cargo nie uwzględnia przy tym kosztów związanych z przestojami pociągów, wzywaniem na miejsce nowych drużyn trakcyjnych, naprawami uszkodzonych wagonów itd.
Na zdj. Dron tuż przed startem
Media / www.matuszynski.pl
2
Towarowemu gigantowi z rocznymi przychodami prawie 4,3 mld zł (to dane z 2014 r.), złodzieje tak bardzo dali w kość, że w ciągu ostatnich miesięcy spółka przetestowała kilkanaście latających urządzeń różnych producentów.
- Drony dały nam możliwość patrolowania rozległego obszaru. Okazały się skuteczne – twierdzi Maciej Borecki z PKP Cargo.
Na zdj. Obraz z powietrza w czasie rzeczywistym
Media
3
Początkowo dron miał być jeden, i to z wynajętą obsługą. Ale będzie ich więcej, a pracownicy PKP Cargo zostaną przeszkoleni. Przewoźnik zdecydował się na drony wielowirnikowe - z możliwością pionowego startu i zawiśnięcia w powietrzu w celu długotrwałej obserwacji.
- Będą wyposażone też w kamery termowizyjne, żeby umożliwić podgląd w nocy i podczas złych warunków. W tym roku kupimy kilka urządzeń. Pierwsze powinny wejść do eksploatacji w ciągu ok. dwóch miesięcy – ujawnia PKP Cargo.
Na zdj. Zasobnik ląduje na spadochronie
Media / www.matuszynski.pl
4
Najczęściej ofiarą złodziei pada węgiel, który jest kradziony z wagonów przez tzw. usypy: złodzieje otwierają węglarki w trakcie jazdy lub po uprzednim zatrzymaniu pociągu (popularną metodą jest umieszczanie na torach przeszkody.
Na zdj. Dron w locie
Media
5
Za kradzieżami stoją często zorganizowane grupy przestępcze. Przestępcy za jednym razem są w stanie usypać nawet kilka ton węgla. Są zorientowani, z jakiej kopalni i kiedy wyruszają transport węgla; śledczy badają wątek, czy mają informatorów w państwowych spółkach.
Na zdj. Dron wielosilnikowy
Media / www.matuszynski.pl
6
PKP Cargo ściśle współdziała ze Strażą Ochrony Kolei i policją. Funkcjonariusze podkreślają, że drony dają możliwość, żeby reagować, już widząc przygotowania do akcji, a nie po fakcie.
- Ten sprzęt nam się podoba. Po zebraniu informacji i analizie kosztów nie wykluczamy zakupu własnych dronów – przyznaje st. insp. Paweł Boczek, rzecznik SOK.
Na zdj. Oczy drona
Media / www.matuszynski.pl
7
Z danych GUS wynika, że PKP Cargo ma w Polsce ponad 72 proc. udziałów w rynku transportów węgla i 51 proc. w przewozach metali, rudy i złomu. W porównaniu z 2013 r. łączna wartość skradzionego złomu spadła w ub. roku w PKP Cargo o ponad 40 proc., węgla o jedną trzecią, a towarów wysoko przetworzonych o jedną czwartą.
Bo na celowniku złodziei są też transporty ze złomem i kontenery, w których przewożone są wysoko przetworzone towary. Do dzisiaj nie wiadomo, gdzie w drodze do trójmiejskich portów dochodzi do ataków (przewoźnik ma nadzieję, że dronem rozwikłanie tej zagadki to już kwestia czasu).
Na zdj. Transmisja obrazu on-line
Media / www.matuszynski.pl
8
Według naszych ustaleń, eksperyment PKP Cargo może zachęcić inne spółki z Grupy PKP. W holdingu pojawiła się koncepcja, że drony mogłaby kupić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza 18 tys. i której podlega SOK. Drugi pomysł jest taki, że z powietrza miałyby być pilnowane przed grafficiarzami pociągi PKP Intercity, np. Pendolino.
Na zdj. Dron wisi nad celem
Media
9
Z dronów nie korzystają na razie towarowi konkurenci, np. DB Schenker Polska i CTL Logistics. Powszechnym w branży zabezpieczeniem jest drutowanie (zamykanie wagonów drutami z hartowanej stali), które dla złodziei nie stanowi przeszkody. DB często wypuszcza na trasy węglarki z zaspawanymi drzwiami, z których rozładunek odbywa się na tzw. wywrót. Wtedy nie ma problemu usypu przez otwarte drzwi, ale zdarzają się kradzieży z góry.
Na zdj. Dron po lądowaniu
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję