- Stawki adwokatów i radców prawnych wzrosną od stycznia 2026
- Podwyżki dla prawników 2026. Które stawki wzrosną o 100%?
- Podwyżki dla prawników 2026. Sprawy z podwyżką o 50%
- Sprawy z urzędu a sprawy prywatne - porównanie zarobków
- Protesty i postulaty samorządów: czego domagają się prawnicy?
Już od stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowy system stawek za czynności adwokatów i radców prawnych w ramach nieopłaconej pomocy prawnej z urzędu. Projekty czterech rozporządzeń przygotowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości przewidują podwyżki nawet o 100%. Sprawdzamy, co się zmieni, jakie sprawy obejmą nowe przepisy i ile pieniędzy przeznaczy na to budżet państwa. Analizujemy także kontekst społeczny oraz reakcje środowiska prawniczego.
Stawki adwokatów i radców prawnych wzrosną od stycznia 2026
Zgodnie z projektami rozporządzeń przygotowanymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości, od 1 stycznia 2026 r. wzrosną stawki wynagrodzenia za czynności adwokatów i radców prawnych w ramach pomocy prawnej z urzędu. Dla 15 kategorii spraw przewidziano podwyżki o 50% lub 100%. Nowe przepisy dotyczą nie tylko przyszłych postępowań, ale również tych już wszczętych, ale jeszcze niezakończonych.
Zmiany mają dostosować system do aktualnych realiów gospodarczych. Jak podano w uzasadnieniach, brano pod uwagę możliwości budżetowe oraz postulaty zgłaszane przez samorządy prawnicze. Jeszcze w 2024 roku kilka izb adwokackich zdecydowało się na bojkot urzędówek, żądając podwyżek.
Podwyżki dla prawników 2026. Które stawki wzrosną o 100%?
Wzrost o 100% przewidziano w 10 najczęściej występujących rodzajach spraw:
- pozbawienie, ograniczenie, zawieszenie lub przywrócenie władzy rodzicielskiej, odebranie dziecka: z 240 do 480 zł,
- wpis do księgi wieczystej lub złożenie dokumentu do zbioru dokumentów: z 240 do 480 zł,
- zabezpieczenie spadku, spis inwentarza, ogłoszenie testamentu itp.: z 120 do 240 zł,
- wyjawienie majątku: z 120 do 240 zł,
- zwolnienie spod zajęcia rzeczy lub praw: z 120 do 240 zł,
- zwrot korzyści uzyskanych kosztem Skarbu Państwa: z 120 do 240 zł,
- prawo pomocy w państwach UE: z 300 do 600 zł,
- ubezwłasnowolnienie: z 480 do 960 zł,
- warunkowe przedterminowe zwolnienie: z 240 do 480 zł,
- wykonywanie kary ograniczenia wolności: z 240 do 480 zł.
To kolejna zmiana w systemie. Wcześniej, w 2024 roku, również podwyższono stawki w 11 grupach spraw.
Podwyżki dla prawników 2026. Sprawy z podwyżką o 50%
W pięciu kategoriach spraw stawki wzrosną o 50%:
- sprawy objęte dochodzeniem: z 360 do 540 zł,
- sprawy objęte śledztwem: z 600 do 900 zł,
- czynności wyjaśniające w postępowaniu o wykroczenia: z 180 do 270 zł,
- postępowania przed sądem rejonowym w sprawach o wykroczenia: z 360 do 540 zł,
- odroczenie lub przerwa w wykonywaniu kary: z 360 do 540 zł.
Z danych Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że koszt podniesienia stawek w nowych grupach spraw wyniesie ok. 16 mln zł rocznie.
Sprawy z urzędu a sprawy prywatne - porównanie zarobków
Sprawy z urzędu są rozliczane według tzw. stawek ryczałtowych, czyli prawnik otrzymuje określoną kwotę za całość czynności przewidzianych w danej kategorii sprawy (nie za miesiąc). W środowisku prawniczym panuje opinia, że są to kwoty stosunkowo niskie, zwłaszcza biorąc pod uwagę złożoność i czasochłonność prowadzenia takich spraw. Prywatna obsługa prawna tych samych spraw to często wielokrotność stawki urzędowej. Niech za przykład posłuży sprawa o ubezwłasnowolnienie.
Ubezwłasnowolnienie - porównanie stawek (państwowe vs prywatne):
- Czas pracy: bardzo angażujące, wymaga przygotowania dokumentacji, opinii biegłych, udziału w rozprawach.
- Godziny: 40–80 godzin.
- Miesiące: 4–9 miesięcy.
- Stawka z urzędu: 960 zł za całość (od 1 stycznia 2026 roku)
- Porównanie sprawy prowadzonej prywatne: prywatne wynagrodzenie prawnika za prowadzenie sprawy o ubezwłasnowolnienie może wynosić od 2 000 zł do nawet 10 000 zł lub więcej, w zależności od renomy kancelarii, złożoności sprawy oraz regionu. która sięga kilku, a nawet kilkunastu tysięcy zł.
Protesty i postulaty samorządów: czego domagają się prawnicy?
Samorządy adwokackie i radcowskie od lat walczą o zmianę systemu wynagrodzeń. W 2024 roku niektóre izby podjęły decyzję o bojkotach urzędówek, wzywając do niewyznaczania pełnomocników z urzędu. Zgromadzenie warszawskie apelowało o ogólnopolski protest.
Jednym z głównych postulatów środowiska prawniczego jest waloryzacja stawek i ich powiązanie z przeciętnym wynagrodzeniem. Średnie wynagrodzenie w Polsce według GUS w I kwartale 2025 r. wynosiło 8271,99 zł brutto, co oznacza, że stawki urzędówek stanowić mogą niewielki procent tej kwoty.
Ile zarabiają adwokaci i radcowie prawni? Aktualne kwoty
Podwyżki stawek za pomoc prawną z urzędu mogą przynieść pewne korzyści finansowe dla adwokatów i radców prawnych, zwłaszcza tych, którzy regularnie podejmują się takich spraw. Nie jest to jednak łakomy kąsek dla najbardziej doświadczonych i rozchwytywanych prawników - ci pracują praktycznie w całości w oparciu o pracę gabinetową, kancelaryjną czy w ramach korporacji.
Ile zarabiają adwokaci i radcowie prawni?
Oto najświeższe dane (2023-2024) na temat zarobków prawników:
- Raport Sedlak & Sedlak (2023) – średnie wynagrodzenia w sektorze prawnym:
- Młodszy prawnik (0-3 lata doświadczenia): 6 500 – 12 000 zł brutto
- Starszy prawnik (4-7 lat): 12 000 – 20 000 zł brutto
- Ekspert/kierownik zespołu (8+ lat): 20 000 – 40 000 zł brutto
- Partner w kancelarii: 50 000 – 150 000+ zł brutto
- Badanie Grant Thornton (2024) – widełki płacowe w dużych kancelariach:
- Adwokat/radca prawny (mid-level): 15 000 – 30 000 zł brutto
- Specjaliści prawa podatkowego/mergers & acquisitions: nawet 35 000 – 50 000 zł brutto
- Ogłoszenia na Pracuj.pl (2024) – mediana ofert:
- Radca prawny (2-5 lat doświadczenia): 10 000 – 18 000 zł brutto
- Adwokat (własna praktyka): bardzo zróżnicowane (od 8 000 zł do 50 000+ zł)
Co dalej? Możliwe scenariusze i konsekwencje dla obywateli
Choć wyższe stawki cieszą środowisko prawnicze, eksperci wskazują, że to tylko pierwszy krok. Potrzebna jest kompleksowa reforma systemu pomocy prawnej z urzędu, która dla wielu prawników nie jest atrakcyjną formą zarobkowania.
Dla obywateli zmiany mogą oznaczać poprawę jakości reprezentacji procesowej, zwłaszcza w sprawach rodzinnych czy spadkowych. Jednak pojawiają się też obawy o wzrost kosztów budżetowych i potencjalne zmniejszenie dostępności pomocy prawnej.