Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy przygotowanego przez ASM Sales Force Agency, w lutym bieżącego roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 12 zł (4 proc.) w porównaniu z poprzednim miesiącem, a w skali roku już o 50 zł (21 proc.). Wszystkie dziesięć analizowanych kategorii produktów odnotowały dwucyfrowy wzrost. Na szczycie rankingu drożejących, badanych artykułów znalazły się produkty tłuszczowe (53 proc.), dodatki (38 proc.) oraz chemia domowa i kosmetyki (24 proc.). Najniższe ceny zaobserwowano w dyskontach, najdroższe wciąż są zakupy online.

ikona lupy />
Porównanie koszyka m/m luty 2023 / ASM Sales Force Agency

Podwyżki cen koszyków przekroczyły próg 20 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 13 na 14 sieci objętych badaniem, ceny w lutym były znacznie wyższe niż w styczniu br. Spadek cen ujętych w badaniu produktów odnotowano jedynie w sklepach sieci Lidl (2,29 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w lutym 2023 r. wyniosła 285,46 zł. To wzrost o 11,75 zł, czyli 4,29 proc. w porównaniu do stycznia br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Kaufland - 24,14 zł (9,23 proc.) i Carrefour - 21,22 zł (7,78 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (24,57 proc.), Biedronka (24,53 proc.) czy POLOmarket (24,36 proc.). Największy wzrost cen skomponowanego przez ASM koszyka odnotowano w sklepach Carrefour, w którym średnia cena koszyka w lutym 2023 r. była wyższa aż o 66,77 zł niż przed rokiem, tj. o 29,37 proc.

Reklama
ikona lupy />
Rakning sklepowy luty 2023 / ASM Sales Force Agency

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 220,48 zł (więcej o 9,12 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 348,47 zł (więcej o 12,15 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lutym 2023 r. wyniosła 127,99 zł i jest ona o 3,03 zł wyższa niż w styczniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym 2023 r. była wyższa o 21% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2023 r. droższy o 14,35 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,35 proc. z 235,24 zł w lutym 2022 r. do 285,46 zł w lutym 2023 r. Zdecydowanie wyższa niż dotychczas procentowa zmiana rok do roku to między innymi wynik wdrożonej w lutym 2022 roku tarczy antyinflacyjnej, która wprowadziła zerową stawkę VAT na podstawowe produkty spożywcze.

ikona lupy />
Porównanie koszyka zakupowego r/r 2023 / ASM Sales Force Agency

- Pierwszy kwartał tego roku charakteryzuje się bardzo wysoką dynamiką wzrostu cen. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym ceny podskoczyły aż o ponad 21 procent w porównaniu do zeszłego roku. Najbardziej niepokojący jest fakt, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowaliśmy podwyżki cen we wszystkich badanych kategoriach. Największe wzrosty, na poziomie 53,5 procent widzimy w przypadku wytypowanych w badaniu produktów tłuszczowych. Rosnące ceny u producentów, wysokie koszty energii, paliwa i koszty pracy powodują, że sprzedawcy są zmuszeni kolejny raz podnosić ceny. W lutym odnotowaliśmy znaczne wzrosty średnich cen koszyków w 13 na 14 analizowanych sieci. W dwóch z nich podwyżki przekroczyły 20 zł– komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan wciąż najtańszy, po piętach depcze Lidl

Ponownie za zastaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 243,92 zł. To o 10,77 zł, czyli o 4,62 proc. więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,40 zł (Lidl) i 30,16 zł (Makro Cash & Carry).

W lutym 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97zł, czyli o 33 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lutym 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach - 278,49 zł.

ikona lupy />
Kanały sprzedaży detalicznej / ASM Sales Force Agency

Wszystkie kategorie produktowe z dwucyfrowym wzrostem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów, rok do roku pokazuje, że w lutym 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. We wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (53,51 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 38,28 proc. chemia domowa i kosmetyki o 23,75 proc., nabiał o 23,34 proc., mrożonki o 23,30 proc., a produkty sypkie o 21,90%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lutym 2023 r. drożej o 11,97 proc.).

ikona lupy />
Ile kosztowały poszczególne grupy towarów / ASM Sales Force Agency