Polska produkcja, światowe standardy

AW149 to symbol możliwości polskiego przemysłu lotniczego. Produkowany w zakładach PZL Świdnik należących do europejskiego koncernu Leonardo, powstaje z wykorzystaniem zaawansowanych technologii kompozytowych.

Jednym z detali, który szczególnie przykuł moją uwagę podczas tej wizyty, było niemal gładkie poszycie. Brak widocznych nitów sprawiał, że maszyna wyglądała jak wycięta z jednego kawałka materiału. To nie tylko estetyka to technologia przyszłości. Wszystko to przekłada się bowiem na tak ważny parametr jakim jest masa śmigłowca. Dzięki kompozytom AW149 zyskuje na wytrzymałości, lekkości i odporności na warunki atmosferyczne, w tym nawet na ekstremalne oblodzenia. Oferowana jest bowiem wersja z pełnym systemem ochrony przeciwoblodzeniowej. Co ważne poszycie dla tego śmigłowca powstaje właśnie w Polsce.

Gotowy do akcji: od powodzi po misje bojowe

AW149 to maszyna wielozadaniowa i to dosłownie. Na MSPO prezentowane były zarówno elementy konfiguracji Search and Rescue (SAR), jak i jako platforma uzbrojona (w tej konfiguracji lata w polskiej kawalerii powietrznej). Śmigłowiec może być wykorzystywany do ewakuacji rannych (MEDEVAC), działań ratowniczych, transportu żołnierzy, a nawet do gaszenia pożarów czy reagowania w sytuacjach klęsk żywiołowych. Na MSPO ilustrowało to zamontowanie na śmigłowcu specjalnej wyciągarki używanej w misjach ratunkowych.

Imponuje też modularność uzbrojenia. Maszyna może być wyposażona w różne typy zasobników i rakiet, co czyni ją potencjalnym wsparciem dla działań bojowych, misji zagranicznych, ale też operacji na terytorium kraju.

ikona lupy />
AW 149 gotowy do akcji ratowniczych / PZL Świdnik / PZL Świdnik


Miałem okazję dokładnie obejrzeć wnętrze i dotknąć praktycznie wszystkiego, co mnie interesowało. Przedstawiciele PZL Świdnik byli bardzo otwarci, uprzejmi i chętnie dzielili się wiedzą. Jedyna prośba dotyczyła niefotografowania aktywnych ekranów w kabinie pilotów – zatem z aparatem nawet się tam nie zbliżałem.

ikona lupy />
Autor przy linach służących do desantowania żołnierzy z pokładu śmigłowca. / Forsal.pl / Sławomir Biliński

Śmigłowiec i drony? To już rzeczywistość

Obecnie nigdzie nie może obejść się bez dronów. Jedną z najciekawszych prezentacji na stoisku była demonstracja integracji dronów z AW149. Śmigłowiec może być wyposażony w podwieszane zasobniki, z których wystrzeliwane są drony, a operator znajdujący się na pokładzie steruje nimi z dwóch dużych ekranów, siedząc w specjalnie zamontowanym fotelu.

ikona lupy />
Dron i AW149 / PZL Świdnik / PZL Świdnik

To nie tylko efektowna ciekawostka – to przełom w sposobie prowadzenia misji. Dzięki temu śmigłowiec może wykonywać rozpoznanie na dużą odległość lub nawet przeprowadzać ataki, samemu nie wchodząc w strefę zagrożenia. To znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi i elastyczność działań – od zwiadu po precyzyjne uderzenia.

ikona lupy />
Dwa ekrany, klawiatura i dużo elektroniki - tyle wystarczy by sterować dronem z helikoptera AW 149. (fot. Sławomir Biliński) / Forsal.pl / Sławomir Biliński

Wnętrze: przestrzeń, która może zaskoczyć

W środku AW149 jest przestronnie, choć nie do przesady. Kabina jest jak mi powiedziano największa w swojej klasie i pozwala na wiele konfiguracji, jednak z mojego laickiego punktu widzenia przy 19 osobach o mojej posturze zrobiłoby się dość tłoczno. Wygodniej prezentowała się wersja medyczna. Nosze można było włożyć bez problemu, a załadunek wydaje się bardzo dobrze przemyślany.

ikona lupy />
Kabina AW149 / PZL Świdnik / PZL Świdnik

Nie tylko śmigłowiec, ale potencjalne centrum dowodzenia

Kabina AW149 to potencjalnie prawdziwe mobilne centrum operacyjne. Dzięki otwartej architekturze systemów misji, maszyna może być łatwo doposażana w nowoczesne sensory, radary, kamery EO/IR, reflektory poszukiwawcze, a nawet systemy transmisji danych w czasie rzeczywistym. To oznacza, że śmigłowiec może współdziałać z innymi jednostkami, także bezzałogowymi. Co najważniejsze – powstaje u nas, w Polsce. Jak mi powiedziano Świdnik ma ambicje i możliwości, by być jednym z liderów produkcji śmigłowców w tej części Europy. Atutem jest nie tylko europejskość maszyny, ale jej nowoczesność i cena.