1 na 5 pracowników biurowych miało kłopoty ze snem przez problemy w firmie, których dostarczał „menadżer o niewystarczających umiejętnościach” – według nowego badania, przeprowadzonego przez cyfrowy system nauczania Oji Life Lab.
Stres, brak motywacji, myśli o odejściu z pracy…
Z badania wynika, że 46 proc. kobiet odczuwało stres lub niepokój związany z pójściem do pracy, wywołany trudną sytuacją w firmie, gdy stery objął początkujący kierownik. W przypadku mężczyzn wspomniane problemy wystąpiły u 36 proc. respondentów.
Brak motywacji pojawił się u 40 proc. ankietowanych kobiet, wśród mężczyzn takiej odpowiedzi udzieliło 33 proc. O odejściu z pracy myślało 40 proc. kobiet i 29 proc. mężczyzn.
Według badania sytuacja w miejscu pracy może wpływać negatywnie także na prywatne relacje pracowników. Wspomniany przykład zauważyło w swoim związku 27 proc. kobiet i 32 proc. mężczyzn.
Gdy w firmie pojawiła się osoba o niewystarczających umiejętnościach na stanowisku kierowniczym, u części pracowników wystąpiły również negatywne emocje, obawy o karierę zawodową (u 25 proc. kobiet; 22 proc. mężczyzn).
Kłopoty w pracy u niektórych respondentów doprowadziły do problemów ze snem. Przyznało się do tego 22 proc. kobiet oraz 20 proc. mężczyzn.
Badanie przeprowadzono na grupie ponad 2 tys. osób w czerwcu 2023 r. w Stanach Zjednoczonych.
Firmy niechętnie reagują na ten problem
Kierowanie zespołami zdalnymi i hybrydowymi zaowocowało wieloma wyzwaniami, o których „nie myśleliśmy” trzy lata temu – zaznacza Matt Kursh, założyciel i dyrektor generalny Oji Life Lab, cytowany przez agencję.
Ponadto, dyrektorzy oczekują od kierowników rosnącej produktywności bez zwiększania liczby pracowników.
Pomimo rosnącej liczby dowodów na to, że nowi menadżerowie powodują napięcia w zespole – jak zaznacza Bloomberg – firmy niechętnie decydują się na zmiany.
„Pomysł, że ludzie będą się uczyć w locie, bez formalnego szkolenia, jest naprawdę irracjonalny” – podkreśla Kursh. Jak dodaje, dobrym rozwiązaniem byłyby szkolenia z umiejętności menadżerskich (oferowane przez firmy).
Z kolei Linda Hill, profesor administracji biznesowej na Uniwersytecie Harvarda, zaleca kierownikom, by podczas nauki starali się przemyśleć błędy i wywierać wpływ zamiast „autorytatywnej władzy”. Dodatkowo – jak radzi Hill – menadżerowie powinni bardziej wykorzystywać kontakty w miejscu pracy, by zdobywać porady i wskazówki.