Berlin coraz ostrzej spiera się z Paryżem o przyszłość europejskiego programu budowy myśliwca nowej generacji. Jeśli porozumienie nie zostanie osiągnięte do końca roku, Niemcy mogą rozważyć zastąpienie Francji innymi partnerami. W kolejce czekają już Szwecja i Wielka Brytania.
Niepokój w Berlinie po ruchu Francji. Niemcy grożą palcem
Spór wynika głównie z rosnących ambicji francuskiego przemysłu zbrojeniowego, który chce przejąć dominującą rolę w projekcie. Początkowo udział Francji w FCAS miał wynosić 38 proc., Niemiec 32 proc., a Hiszpanii 30 proc. W ostatnich miesiącach Paryż podniósł swoje aspiracje do nawet 80 proc., co wywołało niepokój w Berlinie i Madrycie.
Niemcy coraz wyraźniej sygnalizują swoje niezadowolenie, konsultując się z koncernem Airbus, odpowiedzialnym za niemiecką część projektu. Strona niemiecka postrzega działania Francji jako próbę przejęcia kontroli nad programem i zagrożenie dla równowagi partnerskiej, która od początku miała być fundamentem FCAS.
Niemcy wściekli na Francję. Szwecja i Wielka Brytania stoją w kolejce
W obliczu impasu pojawiają się alternatywne scenariusze. Wśród potencjalnych partnerów wymienia się Szwecję oraz Wielką Brytanię, która dysponuje solidnym zapleczem przemysłowym, choć już zaangażowaną w konkurencyjny program GCAP. Decyzja o zmianie partnerów byłaby znaczącym wstrząsem dla całego projektu.
Do końca roku trzej partnerzy mają ustalić, czy FCAS przechodzi do drugiej fazy obejmującej opracowanie samolotu demonstracyjnego. W październiku planowane jest trójstronne spotkanie ministrów obrony Francji, Niemiec i Hiszpanii, które ma wyznaczyć dalszy kierunek programu.
Napięcie na linii Berlin – Paryż. Czym jest projekt FCAS?
Future Combat Air System (FCAS) to europejski projekt nowego systemu bojowego, którego celem jest opracowanie myśliwca szóstej generacji oraz zintegrowanego systemu wsparcia, obejmującego zarówno załogowe, jak i bezzałogowe platformy powietrzne.
W ramach FCAS planuje się stworzenie tzw. Next Generation Weapon System (NGWS), które będzie składać się z nowego myśliwca (New Generation Fighter, NGF) oraz bezzałogowych jednostek wspierających (Remote Carrier). Wszystkie elementy systemu mają być połączone za pomocą zaawansowanej sieci komunikacyjnej, umożliwiającej efektywną wymianę danych i współpracę w czasie rzeczywistym.
Niemcy zbudują nowy supermyśliwiec bez Francji?
Oczekuje się, że testowy lot demonstratora FCAS odbędzie się około 2027 roku, a pełne wprowadzenie systemu do służby planowane jest na około 2040 rok. Projekt ten ma na celu zastąpienie obecnie użytkowanych maszyn, takich jak francuski Rafale czy niemiecki Eurofighter Typhoon.
Przedstawiciele Niemiec, Francji i Hiszpanii spotkają się w październiku w Berlinie, aby spróbować rozwiązać różnice zdań dotyczące projektu, którego celem jest zwiększenie autonomii obronnej kontynentu w okresie wzmożonych napięć z Rosją.