Obszar obejmujący około dwudziestu kwartałów, w którym dominują instytucje finansowe i główne arterie handlowe, będzie dopuszczać jedynie samochody elektryczne, niektóre hybrydowe ciężarówki oraz pojazdy na ogniwa paliwowe, zgodnie z przepisami, które mają zostać przedstawione w środę - informuje SVT na swojej stronie internetowej. Rozszerzenie strefy może zostać przegłosowane już w pierwszej połowie 2025 roku.

Zakaz aut spalinowych w Sztokholmie

Sztokholm będzie pierwszą z głównych europejskich stolic, która wprowadza tak szeroki zakaz, sięgając dalej niż plany Paryża, Aten czy Madrytu dotyczące zakazu wjazdu samochodów na olej napędowy. Inne metropolie, w tym Londyn, wprowadziły strefy niskiej emisji, które obejmują codzienne opłaty za wjazd do centrum miasta samochodami ze starszymi silnikami spalinowymi.

Reklama

"Chcemy stworzyć lepsze środowisko życia dla ludzi, którzy tu mieszkają i pracują," powiedział lokalny parlamentarzysta Lars Stromgren, odpowiedzialny za politykę transportową.

Sprzedaż samochodów elektrycznych

Czy plan faktycznie pobudzi sprzedaż samochodów elektrycznych w Szwecji? Przyszłość pokaże, ale sprzedaż EV napotyka na trudności w kraju, ponieważ konsumenci odczuwają skutki trwającego kryzysu i rosnących kosztów utrzymania. Wcześniej w tym roku organizacja Mobility Sweden obniżyła prognozy dotyczące nowych rejestracji EV w 2023 roku do 35 proc. całkowitej liczby rejestracji z wcześniej prognozowanych 40 proc.

Tymczasem w grudniu Bruksela zakazała ruchu samochodowego niezbędnego i lokalnego na 10 kluczowych ulicach w centrum miasta. W sierpniu Londyn wprowadził w życie jedną z najbardziej ambitnych na świecie polityk dotyczących emisji spalin, rozszerzając swoją strefę ultra niskiej emisji. Mimo to brytyjski premier Rishi Sunak w zeszłym miesiącu złagodził kluczowe elementy zielonej agendy rządu Wielkiej Brytanii, przekładając o pięć lat (na 2035 rok) plan zakazu sprzedaży nowych samochodów na benzynę i olej napędowy.

W stolicy sąsiedniej Norwegii - pioniera w dziedzinie EV - miejska agencja środowiskowa Oslo na początku tego roku zaproponowała wprowadzenie strefy o zerowej emisji w centrum miasta, która od 2025 roku dotyczyłaby tylko ciężkiego transportu i ciężarówek. Rozszerzenie jej również o samochody osobowe miałoby nastąpić w 2027 roku.

Zakaz wjazdu aut spalinowych do miast w Polsce

W Polsce pierwsze strefy, po których nie będą mogły się poruszać pojazdy o określonej klasie emisyjnej, zaczną obowiązywać w roku 2024. Na początek w Warszawie i Krakowie, ale z czasem zmiany przepisów drogowych mają być wprowadzane w Katowicach, Poznaniu i Wrocławiu.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie ma objąć obszar Śródmieścia oraz przylegające do niego części Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. W pierwszym etapie zakaz wjazdu ma dotyczyć aut benzynowych starszych niż 27 lat oraz diesli starszych niż 18 lat.