Obszar obejmujący około dwudziestu kwartałów, w którym dominują instytucje finansowe i główne arterie handlowe, będzie dopuszczać jedynie samochody elektryczne, niektóre hybrydowe ciężarówki oraz pojazdy na ogniwa paliwowe, zgodnie z przepisami, które mają zostać przedstawione w środę - informuje SVT na swojej stronie internetowej. Rozszerzenie strefy może zostać przegłosowane już w pierwszej połowie 2025 roku.
Zakaz aut spalinowych w Sztokholmie
Sztokholm będzie pierwszą z głównych europejskich stolic, która wprowadza tak szeroki zakaz, sięgając dalej niż plany Paryża, Aten czy Madrytu dotyczące zakazu wjazdu samochodów na olej napędowy. Inne metropolie, w tym Londyn, wprowadziły strefy niskiej emisji, które obejmują codzienne opłaty za wjazd do centrum miasta samochodami ze starszymi silnikami spalinowymi.
"Chcemy stworzyć lepsze środowisko życia dla ludzi, którzy tu mieszkają i pracują," powiedział lokalny parlamentarzysta Lars Stromgren, odpowiedzialny za politykę transportową.
Sprzedaż samochodów elektrycznych
Czy plan faktycznie pobudzi sprzedaż samochodów elektrycznych w Szwecji? Przyszłość pokaże, ale sprzedaż EV napotyka na trudności w kraju, ponieważ konsumenci odczuwają skutki trwającego kryzysu i rosnących kosztów utrzymania. Wcześniej w tym roku organizacja Mobility Sweden obniżyła prognozy dotyczące nowych rejestracji EV w 2023 roku do 35 proc. całkowitej liczby rejestracji z wcześniej prognozowanych 40 proc.
Tymczasem w grudniu Bruksela zakazała ruchu samochodowego niezbędnego i lokalnego na 10 kluczowych ulicach w centrum miasta. W sierpniu Londyn wprowadził w życie jedną z najbardziej ambitnych na świecie polityk dotyczących emisji spalin, rozszerzając swoją strefę ultra niskiej emisji. Mimo to brytyjski premier Rishi Sunak w zeszłym miesiącu złagodził kluczowe elementy zielonej agendy rządu Wielkiej Brytanii, przekładając o pięć lat (na 2035 rok) plan zakazu sprzedaży nowych samochodów na benzynę i olej napędowy.
W stolicy sąsiedniej Norwegii - pioniera w dziedzinie EV - miejska agencja środowiskowa Oslo na początku tego roku zaproponowała wprowadzenie strefy o zerowej emisji w centrum miasta, która od 2025 roku dotyczyłaby tylko ciężkiego transportu i ciężarówek. Rozszerzenie jej również o samochody osobowe miałoby nastąpić w 2027 roku.
Zakaz wjazdu aut spalinowych do miast w Polsce
W Polsce pierwsze strefy, po których nie będą mogły się poruszać pojazdy o określonej klasie emisyjnej, zaczną obowiązywać w roku 2024. Na początek w Warszawie i Krakowie, ale z czasem zmiany przepisów drogowych mają być wprowadzane w Katowicach, Poznaniu i Wrocławiu.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie ma objąć obszar Śródmieścia oraz przylegające do niego części Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. W pierwszym etapie zakaz wjazdu ma dotyczyć aut benzynowych starszych niż 27 lat oraz diesli starszych niż 18 lat.