Dyrektor generalna General Motors Mary Barra zamyka projekt robotaksówek. Powodem wycofania się z niegdyś obiecującego rynku, który okazał się pełen pułapek reputacyjnych dla producenta samochodów są wysokie koszty rozwoju technologii i budowy floty samochodów w wielu miastach. Porzucenie rozwoju robotaxi pozwoli GM zaoszczędzić ponad 1 miliard dolarów rocznych kosztów, poinformowała firma.

Wycofanie się GM z projektu kończy burzliwy okres dla Cruise. Wypadek z udziałem pieszego doprowadził do ostrych represji ze strony organów regulacyjnych, a Kalifornia odebrała Cruise'owi licencję na przewożenie pasażerów i pobieranie opłat, przez co firma tymczasowo uziemiła swoją flotę w całym kraju. Niedługo po incydencie założyciel Cruise, Kyle Vogt, zrezygnował, a firma później zwolniła dziewięciu dyrektorów naczelnych i 25 proc. pracowników.

Decyzją o obniżeniu rangi Cruise, GM rezygnuje z przekształcenia się w wieloplatformową firmę technologiczną, której celem było osiągnięcie 50 miliardów dolarów przychodów z opłat za przejazdy robotaxi i abonamentów do 2030 roku.

Co dalej z autonomiczną jazdą GM?

Barra zamierza połączy Cruise z działalnością GM w celu opracowywania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa dla sprzedawanych przez siebie pojazdów. W przyszłości może okazać się, że autonomiczna jazda będzie oferowana jako funkcja w nowych modelach samochodów GM.

Ostra rywalizacja robotaksówek

Zarówno Alphabet, jak i Tesla mają biliony dolarów kapitalizacji rynkowej, które przyćmiewają 58 miliardów dolarów wyceny GM. Mimo to, GM zainwestował ogółem ponad 9 miliardów dolarów w Cruise i w pewnym momencie rywalizował z Waymo, spółką macierzystą Google, Alphabet, o dominację na rynku robotaksówek w San Francisco i innych miastach. Zmiana nastąpiła tuż po tym, jak Cruise wznowił testy i działalność po incydencie w zeszłym roku, w którym jeden z jego samochodów przeciągnął i zranił pieszego.

Przed tym potknięciem GM oferował usługę robotaxi w Phoenix, Houston i Austin w Teksasie oraz przygotowywał grunt pod inne miasta.

GM wycofuje się, gdy Waymo rozszerza działalność na kolejne miasta, a Tesla Inc. planuje rozpocząć działalność robotaxi w 2026 r. Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, który jest obecnie jednym z najbardziej wpływowych głosów w kręgach prezydenta elekta Donalda Trumpa, naciskał na ustanowienie federalnych ram dla samochodów autonomicznych.