Przetarg na prawie 565 km dróg
"Niemal 565 km - to łączna długość odcinków dróg, na jakie w przyszłym roku zamierzamy ogłosić przetargi. Ich łączna wartość to ok. 28,6 mld zł. Mamy zapewnione finansowanie na ich realizację. W ramach przyjętego przez Radę Ministrów 13 grudnia 2022 r. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) ogłosimy przetargi na drogi o długości ok. 480 km. Z kolei w ramach Programu budowy 100 obwodnic będą to inwestycje o łącznej długości ok. 85 km" - czytamy w komunikacie.
Wśród planowanych przetargów znajdą się m.in. zadania składające się na długie ciągi dróg szybkiego ruchu. To m.in. 114 km drogi ekspresowej S10, która połączy województwa zachodniopomorskie i wielkopolskie. Będzie to odcinek od Szczecina do Piły, z wyłączeniem funkcjonujących już fragmentów (Zdunowo - Stargard i obwodnica Wałcza). Kolejny długi ciąg to 71 km drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim, od granicy z woj. łódzkim do Mniowa oraz od Cedzyny do początku obwodnicy Opatowa. W woj. dolnośląskim ogłoszony zostanie przetarg na 64 km przedłużenia S8 od podwrocławskich Magnic do Barda. Dyrekcja rozpocznie także poszukiwanie wykonawców dla ok. 127 km drogi ekspresowej S11 w woj. zachodniopomorskim, wielkopolskim i opolskim, wymieniono.
"Planujemy ogłosić przetargi na odcinki dróg krajowych, które domkną realizowane obecnie obwodnice: Warzymic i Przecławia (woj. zachodniopomorskie), a także Poręby i Zawiercia (woj. śląskie). Będziemy kontynuować także realizację Programu budowy 100 obwodnic, ogłaszając przetargi na 12 zadań. Wśród nich są m.in. obwodnice Głogowa, Stargardu, Kołbaskowa czy II etap obwodnicy Sanoka" - czytamy dalej.
Lista odcinków
Pełna lista ciągów dróg o łącznej długości ok. 565 km, na które GDDKiA jest gotowa ogłaszać postępowania przetargowe w 2023 roku jest następująca:
* Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (480 km)
- S7 Czosnów - Kiełpin
- S8 Bardo - Wrocław (Magnice)
- S10 Szczecin - Piła
- S11 Bobolice - Szczecinek
- S11 Oborniki - Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik
- S11 Ostrów Wielkopolski - Kępno
- S11 Kępno - początek obwodnicy Olesna
- S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego - węzeł Wieniawa
- S19 Sokółka Północ - Dobrzyniewo
- S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów
- S74 Cedzyna - Łagów wraz z obwodnicą Łagowa
- S74 Łagów - Jałowęsy - początek obwodnicy Opatowa
- DK13 Siadło Górne - Szczecin Zachód (II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia)
- DK22 obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego
- DK78 Kromołów - Żerkowice (II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia)
Pod mapą dalszy ciąg tekstu
* Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (85 km)
- DK8 obwodnica Białobrzegów
- DK12 obwodnica Głogowa
- DK12 obwodnica Srocka
- DK13 obwodnica Kołbaskowa
- DK20 obwodnica Stargardu
- DK22 obwodnica Rusinowa
- DK22 obwodnica Szwecji
- DK22 obwodnica Wałcza
- DK28 obwodnica Sanoka (II etap)
- DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego
- DK78 obwodnica Kroczyc
- DK78 obwodnica Pradeł
Pod mapą dalszy ciąg tekstu
Rozbudowa istniejących dróg
"Nasze plany na 2023 rok to nie tylko nowe odcinki dróg. Planujemy również przetargi obejmujące rozbudowę blisko 360 km istniejących dróg krajowych. Z kolei w ramach realizowanego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej planujemy ogłosić postępowania przetargowe na ponad 170 zdań na roboty zarówno w formule Buduj, jak i Projektuj i buduj. Będą to m.in. budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy doświetlenia przejść dla pieszych" - napisano także w komunikacie.
GDDKiA deklaruje, że publikuje plany przetargowe już teraz, aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany. Zarządy firm będą wiedziały, jak się przygotować, jak rozłożyć siły i jakie inwestycje poczynić, aby przygotować właściwie skalkulowane oferty w kolejnych postępowaniach GDDKiA. Ta przewidywalność i transparentność wpływają na stabilność branży budowlanej, podkreśliła Dyrekcja.
(ISBnews)