Drążenie tunelu pod centrum Łodzi napotyka kolejne trudności. Po tym jak w listopadzie zeszłego roku TBM "Katarzyna" utknęła pod jedną z miejskich kamienic z powodu niestabilność gruntu, generalny wykonawca inwestycji chce przesunięcia terminy zakończenia robót.
Wykonawca chce więcej czasu
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (PBDiM) - wystąpiło z wnioskiem do inwestora (PKP Polskich Linii Kolejowych) o przedłużenie terminu budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy. Jako powód PBDiM wskazało anomalia gruntowe, przez które wykonawca zmuszony jest do zmiany technologii wykonywania robót.
"Powodem są problemy techniczne niemożliwe do przewidzenia przez obie strony. Z uwagi na wystąpienie anomalii gruntowej - kurzawki w okolicy obecnej lokalizacji TBM należało zmienić technologię wykonywania robót" - poinformował PAP rzecznik PBDiM Piotr Grabowski.
Jak na razie nie ma zgody PKP PLK na zmianę terminu. Inwestor zażądał od wykonawcy dowodów, że opóźnienie inwestycji wynika z przyczyn niezależnych od niego.
Jeśli jednak PKP PLK zgodzi na zmianę harmonogramu, to na koniec prac budowlanych Łodzianie poczekają aż do połowy 2027 r.. Pierwsze pociągi będą mogły pojechać tunelem dopiero w 2028 roku.
Koszty rosną – wykonawca chce kolejnej waloryzacji kontraktu
Przedłużenie terminy realizacji inwestycji to nie jedyna kwestia sporna. Równie trudne rozmowy czekają obie strony na temat waloryzacji kontraktu. PBDiM oczekuje kolejnej waloryzacji kontraktu. Poprzednia waloryzacja miała miejsce w grudniu 2023 r.
Wykonawca wskazuje, że umowa została zawarta w 2017 r., w oparciu o ówczesne stawki. Od tego czasu koszty robót znacznie wzrosły, ponieważ odnotowana znaczny wzrost cen energii elektrycznej, paliwa, materiałów budowlanych, czy wynagrodzeń pracowników.
Ponadto, podczas drążenia tunelu wykonawca napotkał na anomalia gruntowe, przez które TBM "Katarzyna" utknęła pod jedną z łódzkich kamienic. To wygenerowało kolejne koszty, takie jak koszty badań gruntu i zakwaterowania mieszkańców wyprowadzonych z zagrożonych domów. Nad łódzkim tunelem zawaliła się część kamienicy przy Al. 1 Maja 23, a pod kamienicą przy Al. 1 Maja 21 osunął się grunt.
Tunel średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy pod Łodzią, który połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec, ma mieć długość 7,5 km. W ramach inwestycji powstaną cztery jednotorowe tunele w jego zachodniej części i dwutorowy tunel przebiegający od stacji Koziny przez Polesie i Śródmieście do Łodzi Fabrycznej.
Co już zrobiono?
W większym, dwutorowym tunelu, który był drążony przez unieruchomioną tarczę TBM "Katarzyna" do wydrążenia jest jeszcze blisko kilometr tunelu. Jednak prace na tym odcinku będą mogły być wznowione dopiero w połowie roku, po tym, jak TBM przejdzie przegląd techniczny.
Na innych odcinakach sytuacja wygląda o wiele lepiej. Tarczy TBM "Faustyna" wydrążyła już cztery jednotorowe tunele o łącznej długości 4,5 km. Teraz TBM wyciągana jest na powierzchnię.
Obecnie tunele zalewane są betonem. Pierwsza warstwa betonowego, a także elementy systemu odwodnienia są gotowe w trzech tunelach. Na tym podłożu będą układanie maty antywibracyjne i zostanie wylana druga warstwa betonu. Wykonawca spodziewa się, że pierwsze elementy torowiska będzie można zacząć układać na wiosnę. Prace w czwartym tunelu ruszą pełną parą, po zdemontowaniu i wciągnięciu na powierzchnię TBM Faustyny.