Z internetu korzysta prawie 90 proc. polskich firm. Ponad dwie trzecie wykorzystuje mejla w celach biznesowych. Internet jest także drugą, po rekomendacjach prywatnych, najczęściej stosowaną formą reklamy wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Tymczasem własną wizytówkę w sieci ma zaledwie połowa tego typu firm. Właściciele, którzy z niej rezygnują, argumentują, że ich działalność nie potrzebuje takiego wsparcia, zrobienie i prowadzenie strony jest kosztowne, a także zajmuje dużo czasu. Takie były wyniki jesiennego badania przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC.
– Wycofanie się z przestrzeni internetowej to błąd, który może kosztować znacznie więcej, niż wynoszą nakłady związane z uruchomieniem strony – twierdzi Kamil Frąckowiak, analityk rynku. – Przestrzeń wirtualna jest już niemal tak samo istotna jest rzeczywista. Firma, której tam nie ma, odbiera sobie ogromny i z każdym rokiem rosnący teren, na którym mogłaby prowadzić działalność.

Wybór odbiorcy

Przed rozpoczęciem projektowania własnej strony internetowej trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo ma być ona skierowana. Jeżeli odbiorcą mają być klienci, na kluczowym miejscu strony głównej (SG) powinna znaleźć się oferta. Jeżeli natomiast strona ma być skierowana przede wszystkim do kontrahentów, oferta nie jest konieczna, a nacisk powinien być położony na budowę wizerunku.
Reklama
Za każdym razem jednak gdy w grę wchodzi prowadzenie w sieci działalności zarobkowej, konieczne jest, wymaga tego ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, podanie nazwy firmy, adresu siedziby, danych dotyczących zezwolenia na prowadzenie działalności i organu, który ją wydał oraz adresów poczty mejlowej. Zamieszczenie nieprawdziwych lub niepełnych informacji zagrożone jest karą grzywny.

Abonament czy na stałe

Do stworzenia strony warto zaangażować specjalistów. Na rynku jest sporo firm świadczących tego typu usługi. Wiele z nich podstawowe funkcjonalności uruchamia nawet za darmo, dopiero kolejne, bardziej złożone moduły są płatne. – Przed wyborem wykonawcy koniecznie należy zapytać o portfolio dotychczasowych prac – radzi Marcin Jamiołkowski, szef warszawskiej firmy projektującej i wykonującej strony. – Na rynku cudów nie ma: wybierając bardzo tanie usługi należy się liczyć z tym, że efekt będzie adekwatny do ceny.
Warto poszukać tzw. wolnych strzelców, osób mających doświadczenie, ale pracujących obecnie na własny rachunek. Dobrą, wydajną, bardzo funkcjonalną stronę będą w stanie wykonać w rozsądnej cenie (300 – 1500 zł). Rozwiązaniem niskokosztowym jest także kupno gotowego szablonu (ceny wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych), który trzeba tylko uzupełnić o materiały własne.
Stronę można również wynająć. Niektórzy dostawcy tego typu usług umożliwiają rozliczenia w modelu abonamentowym (płatność dokonywana jest zazwyczaj raz w roku, wynosi od 100 do 1500 zł). – To najlepsze rozwiązanie dla firm młodych, dla których priorytetem jest ograniczenie kosztów do minimum – twierdzi Jamiołkowski. – Taki model jest także korzystny, w przypadku gdy strona uruchamiana jest w związku z konkretną, trwającą określony czas akcją, na przykład promocyjną.
Dzięki abonamentowi firma nie musi ponosić dużych kosztów tworzenia serwisu. Z abonamentu można wycofać się po uzgodnionym okresie, nie ponosząc żadnych kosztów. W przypadku zbudowania strony od podstaw, gdy okaże się ona nieużyteczna, wszystkie nakłady trzeba niestety wpisać w straty.

Kupno domeny

Ważnym krokiem jest kupno domeny. Wybierając rejestratora, należy wcześniej sprawdzić jego pozycję na rynku oraz opinie dotychczasowych klientów. Dużo większe zaufanie można mieć do firm posiadających akredytację takich organizacji jak ICANN, umowę partnerską z zarządzającym rozszerzeniem .eu rejestrem nazw domen internetowych EURid, rejestrem nazw internetowych w domenie.pl NASK. Firmy związane z tymi instytucjami mają bowiem odpowiednie zaplecze techniczne i gwarantują wysoką jakość oraz bezpieczeństwo usługi.
Należy pamiętać, aby domena była zarejestrowana na właściciela bądź firmę. Nie powinno się zapisywać jej, jak ma to czasem miejsce, na pracownika, który będzie administrował stroną, webmastera albo spółkę, która zajmuje się wykonaniem internetowej wizytówki. – Po zakończeniu współpracy prawo do domeny może bowiem zostać zakwestionowane – mówi Jamiołkowski. – Udowodnienie, że to firma jest jej właścicielem, może okazać się kosztowne i czasochłonne.
Podczas rejestracji domeny bardzo istotne jest, aby podać dokładne dane. Bowiem tylko właściciel może stroną swobodnie dysponować, wprowadzać zmiany itp.
Adres powinien być dobrany do profilu firmy i być łatwy do zapamiętania. Należy pamiętać, że kontakt odbiorcy z adresem jest zazwyczaj bardzo krótki (na ulotce reklamowej lub papierze firmowym). Najlepiej wybrać rozszerzenie adresu z końcówką .pl, najczęściej używane w wyszukiwarkach internetowych.

Strona, ale jaka

Charakter strony, jak zauważają specjaliści, powinien być adekwatny do profilu i strategii firmy, tak aby na pierwszy rzut oka „sprzedawała” ona to, co jest największym atutem firmy. Jeżeli są nim na przykład niskie ceny, to cała szata graficzna strony powinna być do tego komunikatu dostosowana.
Nawigacja powinna być łatwa i intuicyjna. Osoby odwiedzające stronę (klienci, kontrahenci) powinni maksymalnie łatwo i szybko znaleźć informacje, których szukają. Środkiem do osiągnięcia tego celu jest podział na sekcje. Jeżeli celem strony jest przedstawienie oferty firmy, to właśnie ta sekcja powinna najbardziej wyeksponowana na SG przez na przykład prezentację wybranych produktów z odnośnikiem do kompletnego katalogu.
Większość stron można wykonać przy użyciu technologii HTML. Nie pozwala ona co prawda na zastosowanie animacji i innych zaawansowanych grafik, ale za to jest łatwa i tania. Do bardziej zaawansowanych prac powinien być użyty Flash.
Do bieżącej obsługi strony służy zazwyczaj CMS, system zarządzania treścią, który pozwala na organizowanie zawartości witryny internetowej. Jest prosty jak popularny edytor tekstowy. Za jego pomocą zawartość internetowej wizytówki może być modyfikowana przez osoby, które nie znają specjalistycznych języków programowania, nie jest więc konieczne zatrudnianie profesjonalnych webmasterów.