statystyki

Handel internetowy rośnie. Wyłudzenia i oszustwa jeszcze szybciej

21 sierpnia 2016, 08:30
Źródło:forsal.pl
Internet

Internetźródło: ShutterStock

Światowy e-commerce dynamicznie się rozwija. W ślad za tym rośnie skala oszustw. Pojawiające się nowe sposoby rozliczania transakcji mające być ułatwieniem dla konsumentów przyciągają jednak także nowe grupy internetowych przestępców.

Reklama

Reklama

Obroty w światowym handlu detalicznym przekroczyły w 2015 roku wartość 22 bilionów dolarów. Zakupy w internecie to ok. 8% wartości sprzedaży detalicznej czyli 1,7 biliona dolarów. O ile jednak globalny handel detaliczny rośnie w tempie 5-6% rocznie, obroty e-commerce w zależności od regionu w tempie 2-3-krotnie szybszym – najbardziej w Azji, Afryce i Bliskim Wschodzie (ponad 20% rocznie). Regionem wolniejszego wzrostu jest Europa – ok. 10% rocznie. Największy udział w obrotach miały Chiny (42%), USA (21%) i W. Brytania (6%). W Polsce wg prognoz RetailMeNot obroty w handlu elektronicznym w tym roku przekroczą 6 mld euro, czyli 20% więcej niż w poprzednim, to da nam udział w światowym e-commerce nie przekraczający pół procenta.

Niestety dynamice wzrostu elektronicznych obrotów handlowych dorównuje albo ją przekracza tempo wzrostu oszustw i wyłudzeń. Liczba przypadków wyłudzeń wzrosła o prawie 20% od roku 2013, a obecny rok jest czwartym z kolei, w którym wyłudzenia rosną szybciej niż wartość handlu elektronicznego. Obciążają one coraz bardziej handlowców – w USA wg BI Intelligence kosztują ich 1,47% przychodów, czyli prawie trzy razy więcej niż w roku 2013. Pojawiające się nowe sposoby rozliczania transakcji mające być ułatwieniem dla konsumentów przyciągają jednak także nowe grupy internetowych przestępców. Firma Worldpay przebadała 274 sieci handlowe sprzedające internetowo w 6 krajach identyfikując główne typy wyłudzeń.

Należą do nich:

  • kradzież tożsamości (71% wskazań), głównie phishing – poprzez wykorzystanie przejętych danych osobowych, adresów realnych i kont e-mail, numerów kart kredytowych i numeru rachunku bankowego – co pozwala dokonywać transakcji w jego ciężar;
  • pharming (66%) – przekierowanie użytkownika na fałszywą stronę www i przejęcie jego hasła, danych rachunku lub karty kredytowej. Przedmiotem tych działań są zarówno użytkownicy serwisów zakupowych jak i sami dostawcy poprzez atakowanie ich przez hackerskie oprogramowanie. Przybiera to coraz częściej formę wymiany fałszywych informacji między serwisem a jego niczego nieświadomymi użytkownikami. Obiektem szczególnej przestępczej komunikacji mogą być klienci, których karty kredytowe zostały zeskanowane w bankomatach, restauracjach czy hotelach;
  • wyłudzenie „przyjacielskie” – przestępcy informują firmę, że karta kredytowa, którą dokonano transakcji została ukradziona i proszą o zwrot pieniędzy – korzyścią nie jest tylko przejęcie zamówionych towarów lub usług. Do dokonania tej transakcji potrzebny są dane pośrednika, który otrzymuje zamówione przedmioty, wyłudzającym chodzi natomiast o pieniądze;
  • „czysty” przekręt – z użyciem przejętej karty kredytowej – przestępcy anulują transakcję od razu po jej dokonaniu – muszą jednak zdobyć wiedzę na temat systemu zapobiegania wyłudzeniom w serwisie i dane posiadacza karty, którą się posługują – wymagać to może dokonania kilku, próbnych transakcji na niewielkie kwoty; za niszowe można uznać wyłudzanie korzyści w formie nagród lub bonifikat w programach lojalnościowych o charakterze automatycznym poprzez podłożenie nowej, fałszywej tożsamości pod beneficjenta programu;
  • trójkąt bermudzki (triangulacja) – ta metoda wymaga trzech elementów – 1/fałszywej strony internetowej oferującej atrakcyjne dobra po niezwykle promocyjnych cenach – strona ta służy do wyłudzenia danych klienta i jego karty kredytowej, 2/ użycia innej skradzionej karty kredytowej do zakupów w prawdziwym sklepie internetowym oferującej zamówione przez pierwszego klienta dobra na adres jej posiadacza, 3/ wykorzystanie zdobytej w fałszywej witrynie karty kredytowej do dokonania kolejnych transakcji. Ponieważ klient otrzymuje zamówione towary fałszerstwo długo może zostać nie wykryte, co potęguje jego wartość;

Nieuczciwi wreszcie mogą być sami sprzedawcy oferujący niskie ceny i nie wysyłający towaru klientom – oszustwa takie zdarzają się co jakiś czas także w Polsce. Wobec metod wspomnianych wcześniej uznać je można jednak za prostackie i dość szybkie do wykrycia. Sieci handlowe, które brały udział w badaniu Worldpay podkreślają, że coraz trudniejsze wyzwanie stanowią dla nich transakcje zagraniczne, coraz popularniejsze w globalnej gospodarce. Brakuje po prostu uniwersalnego systemu monitoringu tych operacji, co powoduje konieczność stosowania dodatkowych systemów przeciwdziałania wyłudzeniom, ponadto dochodzą bariery kulturowe i językowe. Wszystko to powoduje dodatkowe, trudno uchwytne koszty.

Na czym polega nigeryjski szwindel?

Metody oszustw zależą często od stosowanego kanału dystrybucji, a posiadanie różnych kanałów sprzedaży internetowej jest najbardziej kosztowne z uwagi na konieczność stosowania innych metod kontroli transakcji. Wg prawie 70% badanych sieci handlowych sprzedawanie przez pośredników (np. Alibaba, Amazon, eBay) jest szczególnie narażone na ryzyko, niewiele lepiej wypada ocena transakcji m-commerce czyli z użyciem smartfonów i tabletów.

Bezpośrednie koszty wyłudzeń w sieciach e-commerce w USA wyniosły w zeszłym roku 6 mld dolarów. Walcząc z tym zjawiskiem handlowcy ponoszę jeszcze dodatkowe skutki finansowe w postaci utraconych obrotów – jeśli jakieś zamówienia czy transakcje budzą wątpliwość (np. sprzeczne lub nieaktualne dane klienta) są one odrzucane, co generuje straty w przychodach na poziomie 8,6 mld dol. To jednak uproszczona kalkulacja, bo w dłuższym okresie część „odrzuconych” uczciwych klientów odwróci się od „ostrożnych” sprzedawców.
Walka handlowców i internetowych oszustów trwa więc w najlepsze. Retorycznym na razie pozostaje pytanie czy nowe technologie dające chociażby możliwości logowania się za pomocą twarzy lub głosu zahamują dynamiczny wzrost wyłudzeń. Prawdopodobnie jednak zmienią się także ich

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze