Około 200 osób spośród 700 zatrudnionych zwolnić ma Presspublika, wydawca Rzeczpospolitej, Parkietu i Życia Warszawy, doniósł wczorajszy Presserwis. Aż o 100 etatów zmniejszyć się ma zatrudnienie w samych redakcjach.
- Zarząd nie planował, ani nie planuje, redukcji zatrudnienia w skali podanej przez Presserwis - powiedział wczoraj GP Paweł Bień, członek zarządu Presspubliki.
Kryzys, z powodu którego topnieją wydatki reklamowe, na razie najbardziej dotyka wydawców prasy. Ci szukają oszczędności, zwalniając. W gazetach w ciągu ostatniego półrocza pracę straciło około 120-130 osób.
Zwolnienia w polskiej prasie na taką skalę rozpoczęła Agora, wydawca m.in. Gazety Wyborczej. Spółka już zwolniła około 70 osób z redakcji swojego głównego dziennika, ale w sumie w tym roku ściąć ma 300 etatów. Z około 20 osobami rozstał się Bonnier Business Polska, wydawca dziennika Puls Biznesu. Podobnej skali zwolnienia dosięgły już Polskę, dziennik Polskapresse. Wcześniej swoje redakcje, w tym głównie Dziennika, odchudził Axel Springer Polska. Ale cięcia, choć na mniejszą skalę, wprowadzili także niektórzy wydawcy prasy kolorowej.
Reklama
Na prasie się jednak nie skończy. Analitycy prognozują spadek wydatków reklamowych na telewizję. Zarówno w TVN, jak i Polsacie zatrudnianie pracowników zostało zamrożone. Ale jeśli sytuacja się pogorszy i spadną wydatki - redukcje też nie są wykluczone.
Bez zwolnień nie obejdzie się też w branży internetowej. Co prawda, wydatki reklamowe on-line rosnąć mają w tempie 16 proc., więc pieniędzy wciąż będzie przybywać. Jednak nie w takim tempie jak dotychczas. Dla wielu spółek będzie to okazja, by obciąć przerosty zatrudnienia z czasów prosperity.