Flota autonomicznych taksówek może w ciągu trzech lat zadomowić się na ulicach stolicy Wielkiej Brytanii. Jedna z największych londyńskich prywatnych firm taksówkarskich zawarła umowę z producentem autonomicznego oprogramowania dla aut, który ostatnio został wybrany również do stworzenia systemu sterowania przyszłego łazika marsjańskiego Europejskiej Agencji Kosmicznej. Addison Lee Group, która dysponuje w mieście flotą około 5 tys. samochodów, podpisała strategiczne partnerstwo z producentem oprogramowania Oxbotica - poinformowały w poniedziałek firmy.

Andy Boland, dyrektor generalny Addison Lee, oświadczył, że "w ciągu najbliższych 10 lat, wraz z wprowadzeniem usług autonomicznych pojazdów, transport miejski zmieni się nie do poznania". Boland uważa, że współpraca z Oxbotica pomoże postawić firmę w pierwszym szeregu tych zmian.

Niemcy mają problem z osiągnięciem miliona aut elektrycznych

A konkurencja jest duża, bo Addison Lee nie jest pierwszą firmą, która planuje wprowadzić autonomiczne auta na drogi Wielkiej Brytanii. W tym roku Nissan rozpoczął testowanie  pojazdów bez kierowcy na brytyjskich drogach. Ford z Jaguarem Land Roverem sprawdza podobną technologię w Coventry. Własne testy autonomicznych pojazdów na londyńskich przedmieściach ma też w przyszłym roku rozpocząć miejscowy startup FiveAI.

Warunki finansowe partnerstwa pomiędzy Addison Lee i Oxbotica nie zostały ujawnione, ale firmy uzgodniły, że połączą technologię, wiedzę i zasoby, aby stworzyć autonomiczną usługę transportową. Żadna z firm nie podejmuje określonego wkładu pieniężnego ani nie dokonuje inwestycji w drugą.

"W końcu wypracujemy jakieś porozumienie handlowe, ale nie odczuwamy potrzeby prowadzenia tych dyskusji w pierwszej kolejności", powiedział Graeme Smith, dyrektor generalny Oxbotica.

Oxbotica we współpracy z Addison Lee zamierza wdrożyć autonomiczne pojazdy w 2021 roku, powiedział Smith. Usługa ma zostać rozszerzona na większy obszar miasta już rok później. Jednak na początku auta nie będą tak do końca autonomiczne, ponieważ obecnie prawo brytyjskie nie zezwala na poruszanie się pojazdami bez kierowcy po drogach publicznych. Dlatego początkowo kierowcy Addison Lee będą obecni w pojazdach, aby pomagać pasażerom z bagażem, a także przejąć kontrole nad autem w razie niebezpieczeństwa.

Startup nie buduje autonomicznych samochodów. Zamiast tego tworzy oprogramowanie do sztucznej inteligencji, które kontroluje auta, oraz oprogramowanie w chmurze, które opracowuje optymalne trasy dla całej floty.

Autonomiczne auta testowane są na całym świecie, jednak dotychczas pojazdy tego typu poruszały się głównie po mniejszych miastach i w obszarach podmiejskich, gdzie drogi są szersze i mniej zatłoczone. Walka z zatłoczonymi, wąskimi uliczkami aglomeracji, takiej jak Londyn, to szczególne trudne wyzwanie dla tych technologii.

Nadchodzi boom na stacje ładowania aut. Kto zagarnie ten ogromny rynek?