"Listów intencyjnych jest bardzo dużo. Zainteresowanie jest duże, ale czy ono się przełoży na konkretne oferty, to zobaczymy. Czekamy do 4-5 sierpnia na odpowiedzi.(...) W pierwszych dniach sierpnia inwestorzy muszą przedstawić dokumenty, w których potwierdzą, że spełniają warunki brzegowe" - powiedział.

Podkreślił, że to na inwestorach spoczywa obowiązek pokazania, jaki będzie docelowy model biznesowy i jak będą funkcjonowały stocznie.

Minister dodał, że w programach restrukturyzacyjnych stoczni będzie przedstawiony taki stopień zaangażowania Skarbu Państwa w zapewnienie zakładom poziomu rentowności i zwrotu na kapitale, który Komisja Europejska będzie mogła zaakceptować. Nie chciał jednak ujawnić wielkości pomocy Skarbu Państwa planowanej dla stoczni.

"Kwoty są ogromne. Sama stocznia w Gdyni ma 1,5 mld zł starych zobowiązań" - powiedział.

Reklama

"Mamy dzisiaj specjalnych doradców ekonomicznych, finansowych w Polsce i Brukseli, ale by odnieść powodzenie, to trzy strony, które w tym uczestniczą muszą wyrazić na to zgodę. MSP nie może sprzedać tych stoczni samemu sobie. Musi być kupujący, który przedstawi warunki, które zaakceptujemy my i Komisja Europejska" - mówił Grad.

Minister zapewnił, że jest optymistą, choć ilość zaszłości w sprawie długów "sumuje się na ogromne kwoty". "Znalezienie rozwiązania, które by pozwoliło wypełnić warunki, które stawia KE i do tego inwestor, który musi stworzyć warunki rentowności, jest potwornie trudne" - przyznał.

"Jestem umiarkowanym optymistą, ale jednak optymistą" - zapewnił.

Komisja Europejska dała Polsce czas do 12 września na przygotowanie nowych planów restrukturyzacji stoczni Gdynia i Szczecin. Minister skarbu ma nadzieję, że do 30 września uda się sprywatyzować dwa zakłady.

KE ostrzega, że jeżeli w ostatecznych planach nie zostaną naniesione wymagane poprawki, zażąda zwrotu środków pomocy publicznej wraz z odsetkami. Ostateczną decyzję KE ma podjąć w październiku.

Do 31 lipca ISD Polska, właściciel Stoczni Gdańsk, ma parafować umowę z resortem skarbu w sprawie planu restrukturyzacji stoczni Gdynia.