Podane we wtorek szacunki Liberty Group (pierwszej firmy PR, która zadebiutowała na GPW, na rynku NewConnect) wskazują, że tegoroczna wartość rynku PR ma wynieść pół miliarda złotych. Na giełdzie już zadebiutowała kolejna agencja – ComPress, a wejście na parkiet rozważa też inna firma z branży – Ciszewski PR. Te dobre wyniki są kontynuacją 2007 roku, który w branży public relations określano mianem hossy. Wielkość rynku wzrosła wówczas do 400 mln zł, a przychody branży wzrosły o sto procent. PR zaoferował też o ponad pół tysiąca więcej miejsc pracy niż w 2006 (jak podaje Liberty Group powołując się na Gazetę Prawną).

Także na ten rok PR ma być jedną z branż tworzących nowe miejsca pracy. Jak wynika z raportu Reginy Anam opublikowanego w lipcu na portalu egospodarka.pl, już w drugim kwartale 2008, pojawiło się prawie 500 tys. ogłoszeń o pracę w branży, czyli o ponad 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o 10 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach 2008.

Liberty Group – według wtorkowych danych - zanotowała najwyższy wynik netto po 6 miesiącach 2008 r. w historii działalności. Przy przychodach 2,36 mln zł (wzrost o 21 proc. w stosunku do 1 półrocza 2007, gdy wyniosły one 1,95 mln zł) spółka wypracowała ponad 602 tys. zł zysku netto, co stanowiło wzrost o ponad 60 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2007 (375 tys. zł). Jednocześnie spółka utrzymała wskaźnik marży netto na poziomie 25 proc.

W swoim komunikacie Liberty Group wskazuje, że firmy planujące giełdowy debiut coraz chętniej zwracają się do firm PR, zamiast zajmować się tym na własną rękę. Od kilku lat widoczna jest też specjalizacja wśród agencji, które wybierają konkretny kierunek usług: e-PR, investor relations, PR produktowy, korporacyjny, wewnętrzny, zewnętrzny, polityczny, zarządzanie sytuacją kryzysową, media relations.

Reklama

Liberty Group podkreśla, że polski rynek PR jest szczególny. „W przeciwieństwie do innych branży, najsilniejszymi graczami są polskie agencje. Z materiału „Rynek PR: firmy w dobrej kondycji” (magazyn Businessman.pl) wynika, ze powodem takiego stanu rzeczy może być dość późne pojawienie się w kraju zagranicznych sieciówek, dzięki czemu rodzime firmy mogły się rozwijać i umacniać pozycje” – napisano w komunikacie.

Zdaniem Liberty Group, obecna sytuacja polskiego PR, w którym przeważają niewielkie firmy, będzie prowadzić do konsolidacji rynku. Spółka chce w niej uczestniczyć.

AL