Jeden klient biznesowy nie jest równy innemu. Może to być zarówno osoba samodzielnie prowadząca działalność gospodarczą, jak koncern z czołówki największych polskich firm. Operatorzy dzielą klientów firmowych na małych, średnich i dużych. Pierwsi to posiadacze od jednej do kilku aktywnych kart, drudzy mają ich od kilku do 50, a duzi, ci najbardziej pożądani – oczywiście więcej. Oni mogą liczyć na dużo korzystniejsze warunki. Ale zawsze warto przynajmniej spróbować negocjować.

Konstrukcja ofert

Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era, ma dla klientów biznesowych trzy grupy ofert. Taryfa Firma przeznaczona jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorców. Charakteryzuje się pakietami minut, które są wliczone w abonament. Klient ma do wyboru sześć planów w cenach od 25 do 250 zł netto. Druga grupa to Nowy Pakiet Biznes skierowany do dużych firm, oparty na pakietach kwotowych. Klient otrzymuje pakiet złotowy na wszystkie usługi komórkowe. Trzecia grupa to Nowy Pakiet Biznes Firma, który jest zbudowany z pakietu wartościowego do wykorzystania na usługi dla całej firmy. Dodatkowo firma otrzymuje budżet na zakup atrakcyjnych telefonów.

Również trzy grupy taryf proponuje Polkomtel, operator sieci Plus. Najmniejsze firmy najbardziej zainteresowane będą taryfami TanioRozmowne, gdzie klient otrzymuje pakiet minut wliczony w abonament. Podobnie jak w Erze do wyboru jest sześć planów od 20 do 300 zł netto. Pozostałe dwa typy taryf to rozwiązania kwotowe. W taryfach Biznesklasa klienci mogą wybrać sobie jeden z pięciu pakietów od 30 zł do 300 zł netto. Tę kwotę można przeznaczyć na dowolne usługi. Plan jest tak skonstruowany, że cena minuty połączenia nie jest zbyt atrakcyjna (0,50 zł za minutę do wszystkich sieci), ale można uzyskać spore zniżki (do 60 proc.) na połączenia do sieci Plus i na numery stacjonarne.

Reklama



Trzecia grup taryf Plusa również oferuje pakiet kwotowy. Tu jednak jest aż siedem planów – od 30 zł do 300 zł netto, a ceny za minutę połączenia są zróżnicowane. W dwóch najtańszych jest to 0,50 zł, w trzech następnych – 0,48 zł, a w dwóch najdroższych – 0,44 zł. Teoretycznie jest więc korzystniej niż w Biznesklasie, ale są za to mniejsze zniżki do uzyskania na połączenia na numery Plusa i stacjonarne. Mniej komplikacji jest z rozgryzieniem systemów Orange i Play.

Jak wybierać

Najpierw warto poznać swoje potrzeby. Może się na przykład okazać, że połowa połączeń z firmowych telefonów realizowana jest do jednego operatora. Wiadomo, że opłaty za połączenia wewnątrz sieci, z którą podpisaliśmy umowę, będą zawsze tańsze. Oczywiście dobrze poznać, o ile to możliwe, aktualne uwarunkowania na rynku. Może właśnie któryś z operatorów wprowadził czasową promocję, która szczególnie pasuje naszej firmie. Bardzo często jest to atrakcyjny telefon za złotówkę, dodatkowe pakiety minut, zniżki na połączenia na numery we własnej sieci itp. W ostatnim okresie modne jest oferowanie dodatkowych pakietów minut, jeśli klient zdecyduje się na ofertę bez telefonu.

O czym warto pamiętać

Stawki za minutę połączenia w najdroższych abonamentach oscylują w okolicach 30 groszy. W tańszych planach potrafią dochodzić do 50 groszy. Przy droższych abonamentach z wliczonymi minutami (Taryfa Firma) w Erze stawki są mniej korzystne, bo zaczynają się od 36 groszy, ale operator tłumaczy, że klient ma do wyboru kilka promocji, które w efekcie obniżą cenę.



Na walkę cenową z Orange, Plusem i Erą postawił Play, u którego stawki za minutę w najdroższym abonamencie za 250 zł do wszystkich sieci schodzą do 19 groszy, a najtańszym zaczynają się od 36 groszy. Czwarty operator stosuje jeszcze jedną zachętę – za każde dwie minuty przychodzące do Play abonent otrzymuje jedną minutę ekstra na rozmowy wychodzące. Play ma za to najmniej korzystnie rozwiązaną sprawę przechodzenia niewykorzystanych minut z jednego okresu rozliczeniowego na następny.
W taryfach niekwotowych, SMS-y nie są wliczane do abonamentu i podrażają rachunek. U każdego z operatorów w obrębie zakupionych aktywacji można stworzyć biznesgrupę czy tzw. sieć firmową. Rozmów między telefonami biznesgrupy są zwykle tańsze, a bywają bezpłatne. Zawsze warto przyjrzeć się, na jaki okres są przyznane opusty, bo te informacje zazwyczaj operatorzy piszą mniejszymi literami. Niestety, operatorzy zwykle są gotowi dać lepsze warunki nowym klientom niż tym, którzy korzystają z ich usług.
ikona lupy />
Usługi telekomunikacyjne w firmach / DGP