Szacuje się, że ok. dwóch trzecich mikrofirm nie ma własnej strony internetowej. Tymczasem taką elektroniczną wizytówkę można mieć już za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Są też oferty darmowe.
Ponad 40 proc. przedsiębiorstw zatrudniających od 10 do 49 pracowników nie ma jeszcze własnej strony internetowej – mówią dane GUS za 2010 rok. Urząd statystyczny nie podaje, jak sytuacja wygląda w mniejszych firmach, różne szacunki wskazują jednak, że strony WWW nie posiada ok. 60 – 70 proc. drobnych przedsiębiorców (zatrudniających do pięciu osób). Odsetek ten różni się w zależności od rodzaju prowadzonego biznesu, a także jego lokalizacji.
Przedsiębiorcy są wprawdzie coraz bardziej świadomi potęgi internetu, ale przed stworzeniem własnej strony powstrzymują ich albo koszty związane z jej zaprojektowaniem i serwisowaniem, albo problemy z dotarciem do wykonawców, albo po prostu brak czasu. Pamiętajmy, że drobny przedsiębiorca, oprócz tego, że zajmuje się samym świadczeniem usług czy wytwórczością, osobiście odpowiada za wszystkie sprawy administracyjne. Często nie ma nawet czasu dowiedzieć się, że stworzenie własnej strony wcale nie musi być drogie.
Odpowiednio zaprojektowana strona internetowa jest skutecznym narzędziem promocji i komunikacji z klientami i kontrahentami. Można ją porównać do elektronicznej wizytówki, na której oprócz danych kontaktowych znajdują się dodatkowe informacje, np. o produktach, usługach lub aktualnych promocjach. Strona internetowa zwiększa też wiarygodność. Przedsiębiorstwa, które mają własne witryny w sieci, są postrzegane jako solidne i stabilne. Interesując się jakąś firmą, zwykle na początku szukamy jej w internecie.
Reklama
Przedsiębiorca, który chce założyć własną stronę WWW, powinien zacząć od sprawdzenia, jakie są koszty samego projektu i ile kosztuje późniejsze serwisowanie strony. Stawki na rynku są bardzo zróżnicowane. Zależą od tego, jak bardzo skomplikowany jest to projekt w sensie struktury, jakie są wymagania co do grafiki i kto będzie wykonywał pracę. Oferty pochodzą zarówno od studentów informatyki, jak i od profesjonalnych dostawców. Koszt stworzenia strony dla małej firmy może wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. To wydatek jednorazowy. Posiadacz strony musi też raz do roku ponieść koszt związany z rejestracją domeny. Stawki kształtują się w przedziale od 10 do 150 zł. Kolejna pozycja kosztowa to usługa hostingu, czyli w uproszczeniu dostępu do serwera, na którą trzeba przeznaczyć od kilkudziesięciu do mniej więcej 200 zł rocznie.
Najtrudniej oszacować opłaty związane z serwisowaniem strony, czyli aktualizacją zawartych na niej treści. Stawki zależą od wykonawcy, częstotliwości dokonywanych zmian, a także tego, jak skomplikowane są to działania. Można przyjąć, że wprowadzenie raz w miesiącu nowej oferty produktowej (ok. 10 produktów – opis plus zdjęcia) to wydatek rzędu 50 – 100 zł.
Warto jednak zauważyć, że na rynku pojawiają się pierwsze oferty darmowego projektowania i serwisowania strony. W Tax Care taka usługa dodana jest do abonamentu księgowego. Przedsiębiorca może bezpłatnie wybrać projekt graficzny spośród kilkunastu różnych wzorów dostosowanych do specyfiki danej branży. Na każdy projekt składają się cztery podstrony, na których można zamieścić dowolną ilość treści (o nas, oferta, kontakt, galeria), formularz kontaktowy, galeria zdjęć i interaktywna mapa Google z lokalizacją firmy i trasą dojazdu. Strona otrzymuje adres (domenę), a sam właściciel firmy przez rok nie ponosi żadnych kosztów związanych z jej użytkowaniem. Opłaty w późniejszym okresie zależą m.in. od częstotliwości wprowadzania zmian.
Własna strona to pierwszy krok do promowania przedsiębiorstwa w internecie. Właściciele firm zwykle aktywnie wykorzystują serwisy WWW jako kanał sprzedaży i w związku z tym podejmują wiele działań marketingowych. Począwszy od pozycjonowania strony w popularnych wyszukiwarkach, po zamieszczanie ogłoszeń na branżowych portalach. Zaczynają się też interesować bardziej zaawansowanymi formami reklamy jak wysyłanie komunikatów promocyjnych za pomocą poczty elektronicznej. Na wybór tych rozwiązań wpływ mają zazwyczaj zakres i specyfika działalności danej firmy. Inaczej bowiem będzie pozyskiwać klientów firma o wąskim charakterze działalności jak produkcja specjalistycznych maszyn rolniczych, a inaczej ta, która prowadzi działalność o charakterze bardziej masowym, np. usługi kurierskie.
ikona lupy />
Piotr Marciniak, dyrektor ds. produktów Tax Care / DGP