90 proc. respondentów pozytywnie oceniło swoje doświadczenia w zakresie przechowywania danych w technologii in-memory zamiast na dyskach twardych – wynika z badań przeprowadzonych przez niemiecką firmę badawczą TNS Infratest na zlecenie T-Systems.
Polskie firmy mają sporo do nadrobienia w zakresie wykorzystywania tej technologii. Z pewnością jednak konieczność obniżania kosztów działalności, w tym tych związanych z informatyką, wymusi zwiększenie zainteresowania Big Data.

Coraz więcej bajtów

Termin Big Data określa nową generację technologii i architektur, pozwalających wydobywać wartościowe informacje z szerokiego zakresu różnych danych. Technologie te mają za zadanie efektywnie kosztowo przechowywać dane, analizować je oraz uzyskiwać najbardziej wartościowe informacje. Wykorzystując Big Data, korelować będziemy dane z systemów zajmujących się ich gromadzeniem (ERP, CRM) i przetwarzaniem (BI) z sygnałami płynącymi w czasie rzeczywistym z otoczenia biznesowego, wskaźników makroekonomicznych, trendów konsumenckich m.in. w social media.
Reklama
W 2010 r. wytworzono ponad 1 zettabajt (tryliard bajtów) cyfrowych informacji. Do 2015 r. liczba ta ma przekroczyć 9 zettabajtów. Transakcje, połączenia, tysiące dokumentów wytwarzanych w firmach – wszystkie te elementy wpływają na niezwykle dynamiczny wzrost liczby przetwarzanych danych. Zgodnie z prognozami do 2015 r. wdrożenie technologii Big Data pochłonie 70 proc. wydatków na rozwój i modernizację infrastruktury IT na świecie.

Pionierska technologia

Jedną z kluczowych technologii pozwalających na zarządzanie i analizę dużych ilości danych w bardzo krótkim czasie jest technologia in-memory która jest jednocześnie jednym z najważniejszych elementów generacji Big Data. Dzięki in-memory dane nie są przechowywane na dyskach twardych, ale bezpośrednio w pamięci urządzenia, co sprawia, że znacznie skraca się czas potrzebny na dostęp do niezbędnych informacji. Co więcej, możliwości wykorzystania tej technologii znacząco wykraczają poza przyspieszenie procesów biznesowych. Przedsiębiorstwa postrzegają technologię in-memory jako pionierską możliwość tworzenia złożonych analiz, które mogą stanowić podstawę dla opracowywania nowych produktów i usług. Ponad połowa respondentów (56 proc.) wskazuje, że wdrożenie technologii in-memory odgrywa kluczową rolę w aktualnej strategii zarządzania dużymi zasobami danych. 48 proc. badanych postrzega technologię in-memory, jako możliwość optymalizacji procesów biznesowych, zaś 47 proc. widzi w niej potencjał do zwiększenia efektywności pracy.

Opracowanie strategii

90 proc. respondentów korzystających z in-memory ocenia tę technologię dobrze lub bardzo dobrze. 36 proc. respondentów stwierdziło, że aplikacje in-memory są najchętniej wykorzystywane w obszarach o krytycznym znaczeniu z perspektywy firmy. Około połowa badanych w Niemczech powiedziała, że przy wdrożeniu rozwiązań Big Data skorzystałaby ze wsparcia zewnętrznych dostawców.
Obecnie największe wyzwania w opracowaniu skutecznych strategii zarządzania danymi są związane z: liczbą i stopniem skomplikowania oprogramowania, dynamicznie rosnącymi kosztami (total cost of ownership) oraz stale zwiększającą się liczbą danych.
Niemal 1/3 badanych menedżerów ICT już wygospodarowała odpowiednie budżety na wdrożenie technologii in-memory w zarządzanych przez nich firmach. 29 proc. oszacowało budżety na ten cel na poziomie ponad 1 mln euro. Ponad 23 proc. firm obecnie opracowuje możliwość włączenia technologii in-memory w ich strategię IT, przy czym 21 proc. już pracuje nad konkretnymi wdrożeniami.
W badaniu udział wzięło ponad 1000 menedżerów specjalizujących się w obszarze teleinformatyki (Information and Communication Technology – ICT) z dziewięciu krajów, w tym z: Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Francji, Hiszpanii, Rosji, RPA, Brazylii i USA.

Ekspert radzi: Informacja decyduje o przewadze rynkowej

W porównaniu do zachodnich konkurentów wśród polskich przedsiębiorców jest jeszcze niewielka świadomość rozwiązań Big Data. Polski rynek reaguje z 2-, 3-letnim opóźnieniem, jednak od wykorzystywania technologii Big Data nie będzie odwrotu. Obecnie znaczna część polskich przedsiębiorstw nadal nie zdecydowała się na przeniesienie swoich danych do data center. Około 90 proc. top managementu jest przekonane, że informacja stanowi element przewagi rynkowej, jednak tylko 10 proc. potrafi oszacować wartość informacji. Rolą profesjonalnych firm teleinformatycznych jest nie tylko pokazanie możliwości, ale również wartości płynącej z Big Data.
ikona lupy />
Krzysztof Łapiński, kierownik ds. klientów kluczowych w T-Systems Polska / DGP