W rękach Skarbu Państwa powinien pozostać pakiet kontrolny (51 proc.), oceniają przedstawiciele zarządu.

"Myślenie o giełdzie pojawi, się kiedy Poczta Polska będzie pokazywała stabilne wzrosty i inwestowanie w takie aktywo z punktu widzenia inwestora polskiego, czy zagranicznego będzie miało ekonomiczny sens. Nie jest naszą intencją ani celem sprywatyzowanie poczty, ale jej upublicznienie"- powiedział prezes Jerzy Jóźkowiak podczas konferencji prasowej.

"W rękach Skarbu Państwa na pewno trzeba zachować 51 proc. udziałów Poczty Polskiej jako pakiet kontrolny" - dodał.

Jóźkowiak powiedział, że Poczta za 2-3 lata będzie już przygotowana merytorycznie do wejścia na giełdę, bowiem proces głębokiej restrukturyzacji, który rozpoczął się w 2011 roku potrwa jeszcze jakiś czas. Jednak upublicznienie będzie wymagało wcześniejszej decyzji w tej sprawie właściciela.

Reklama

"Będziemy dążyć, aby ten proces zmaterializował się w naszej kolejnej kadencji" - powiedział Jóźkowiak, zapytany o możliwy termin wejścia na giełdę. W czerwcu odbędzie się walne zgromadzenie akcjonariuszy Poczty, które ma udzielić skwitowania zarządowi, zaś kolejnego dnia zarząd rozpocznie działalność w nowej kadencji.

Prezes powiedział, że patrząc przez pryzmat ostatnich dwóch lat są duże szansę, aby Poczta Polska osiągnęła cele założone w strategii do 2017 roku. Podkreślił jednak, że Poczta musi działać w oparciu o trzy podstawowe filary tj. paczki, logistykę oraz usługi bankowo-ubezpieczeniowe realizowane w oparciu o własny bank.

"Poczta ma jasno wytyczoną strategię i cele. Tylko jako mocno zintegrowana grupa Poczta jest w stanie działać i zarabiać, dlatego kładziemy nacisk na wyniki spółek z grupy, które są coraz lepsze i mają rosnący udział w przychodach grupy" - powiedział prezes.

Udział spółek zależnych w wyniku brutto grupy wzrósł do 44% w 2012 roku wobec 25 proc. rok wcześniej, a największy udział miał Bank Pocztowy z wynikiem brutto wysokości 56,6 mln zł.

Jóźkowiak poinformował, że nie otrzymał jeszcze odpowiedzi od prezesa PKO BP, któremu przedstawił propozycję odkupienie udziałów Banku Pocztowego (25 plus 1 akcja, do PP należy 75 proc. minus 1 akcja).

"W strukturze Poczty Polskiej bank jest kluczowym elementem, czego nie można powiedzieć o PKO BP, dla którego byłoby to aktywo uzupełniające. Mam nadzieję, że prezes Jagiełło odpowie wkrótce i sprawę uda się załatwić w ciągu najbliższych kilku miesięcy" - powiedział Jóźkowiak.

Celem strategii Poczty do 2017 jest osiąganie stabilnych wyników finansowych przy jednoczesnym ponoszeniu niezbędnych nakładów inwestycyjnych tych obszarach rynku, które są najbardziej perspektywiczne. W 2017 r. ROE netto ma sięgać 10%, rentowność brutto ma sięgać 4 proc., a dochód na pracownika ma wynosić 3 tys. zł. Na koniec 2012 r. było to odpowiednio 8,8 proc., 1,8 proc. oraz 1,3 tys. zł.



Jóźkowiak podkreślił, że Poczta Polska posiada środki na sfinansowanie planu inwestycyjnego w latach 2013-2017 (w tym inwestycje kapitałowe) w wysokości 1,3 mld zł. Nakłady inwestycyjne będą finansowane do 85 proc. ze środków własnych.

W 2012 roku łączne inwestycje rozwojowe oraz pracownicze w Poczcie Polskiej wyniosły ponad 150 mln zł.

W I kw. tego roku Poczta przeznaczyła 75 mln zł na kluczowe inwestycje rozwojowe - flotę samochodową, sieć sprzedaży oraz informatyzację.

Wynik brutto grupy Poczty Polskiej w 2012 roku wyniósł 163 mln zł, natomiast w ujęciu porównywalnym, które uwzględnia wzrost składki rentowej ZUS o 2 pkt proc. zysk sięgnął 228 mln zł, co oznacza wzrost o 7 proc. w skali roku.

Wynik netto wyniósł 114 mln zł, zaś w ujęciu porównywalnym 166 mln zł wobec 154 mln zł rok wcześniej.

Koszty wyniosły 6,59 mld zł w 2012 r. wobec 6,60 mld zł rok wcześniej. Przychody ogółem wyniosły 6,74 mld zł wobec 6,81 mld zł rok wcześniej.

Przychody z usług listowych i reklamowych spadły o 1% w skali roku do 4,13 mld zł w 2012 r.

"Obszar listów nie zaskoczył nas, spodziewaliśmy się spadku w obszarze listów nierejestrowanych. Celem było zminimalizowanie spadków, jeśli chodzi o ten obszar biznesowych i to się udało. W obszarze paczkowym, który jest kluczowy, podjęliśmy duże wysiłki w inwestycje, zmieniliśmy ofertę produktową. To rynek konkurencyjny , który rośnie o ok. 10 proc. rocznie wolumenowo, a my chcemy rosnąć na nim szybciej" - powiedział członek zarządy Janusz Wojtas.

Wzrost wolumenów usług Pocztex i EMS wyniósł 65 proc. w I kw. 2013 r. wobec 1 kw. 2012 r.

Poczta Polska chce także powalczyć o miejsce na rynku logistycznym, choć - jak przyznaje Mariusz Zarzycki, nadzorujący obszar infrastruktury, operacji oraz IT - jest to rynek trudny. Jednak początki są dla Poczty bardzo zachęcające.

"Przychody z przesyłki paletowej wzrosły 3-krotnie i jesteśmy zdecydowani rozwijać ten potencjał. Nasz cel to wejście do pierwszej piątki firm logistycznych w Polsce w ciągu najbliższych trzech lat" - powiedział Zarzycki.

W 2012 roku Poczta Polska pozyskała prawie 14 tys. nowych klientów biznesowych związanych umową.