Ustawa zakłada, że dawne drogi krajowe, zastępowane w wyniku realizowanych inwestycji przez drogi ekspresowe lub obwodnice nie będą zaliczane, jak obecnie, do dróg gminnych, lecz do dróg wojewódzkich. W ten sposób marszałek województwa będzie gospodarzem sieci drogowej na swoim terenie.

Andrzej Owczarek z PO, który był sprawozdawcą senackich komisji: gospodarki i samorządu terytorialnego, powiedział, że poprzednia sytuacja, kiedy przez 10 lat tylko gminy przejmowały drogi krajowe, była zła zarówno dla gmin, jak i dla dróg, ponieważ co kilka kilometrów był inny zarządca drogi. - W tej chwili budujemy tyle dróg ekspresowych, że ta sytuacja by się nawarstwiała - podkreślił Andrzej Owczarek.

Zdaniem senatora, ustawa stwarza możliwości w miarę równomiernego rozłożenia kosztów utrzymania dróg. Teraz sejmik województwa będzie mógł przekazać odcinek drogi powiatowi, a powiat gminie. To spowoduje, że wszyscy będą w miarę sprawiedliwie partycypować w kosztach jej utrzymania.

Ustawa zakłada również, że ciągu 90 dni od jej wejścia w życie, rada gminy będzie mogła podjąć uchwałę pozbawiającą drogę kategorii drogi gminnej. Odcinek, który zostanie pozbawiony tej kategorii, z mocy ustawy stanie się drogą wojewódzką. Nowelizację ustawy musi jeszcze podpisać prezydent.

Reklama

>>> Czytaj także: Powstanie kodeks etyki budowlańców