Aż 165 mln zł pochłonie budowa ekranów akustycznych na ekspresówce S8 na terenie Warszawy. To 19 proc. wartości inwestycji. Tak drogich zabezpieczeń przed hałasem jeszcze w Polsce nie było.
ikona lupy />
S8 Powązkowska-most Grota półtunel,

fot. GDDKiA / Media

To element trwającej przebudowy 4,6-kilometrowego odcinka Trasy Armii Krajowej wraz z mostem Grota-Roweckiego w Warszawie, który jest najbardziej obciążoną ruchem przeprawą w kraju. To też element tzw. warszawskiego ringu, czyli obwodnicy ekspresowej. Półtunelowe ekrany powstają na wysokości dużych, stołecznych osiedli Ruda i Potok. Drogowcy montują je nie tylko wzdłuż jezdni głównej, ale też na równoległych drogach rozprowadzających.

Zabezpieczenia przed hałasem pochłoną 19 proc. kontraktu

ikona lupy />
Nocne prace przy moście Grota,

fot. GDDKiA / Media
Reklama

Wartość całego kontraktu to 869 mln zł brutto, z czego zabezpieczenia przed hałasem pochłoną – bagatela - 19 proc. Wzdłuż przebudowywanej trasy zamontowane zostaną trzy rodzaje ekranów: proste (jedno- i dwustronnie pochłaniające), łukowe, czyli zakrzywione u góry, a także półtunelowe. I to właśnie te ostatnie są najbardziej spektakularne: do ich montażu wykorzystanych zostanie łącznie ponad tysiąc ton stali i około 26 tys. mkw szkła hartowanego. W najwyższym punkcie osiągną ponad 10 metrów wysokości.

Na pierwszy rzut oka ten bizantyjski rozmach może szokować. Bo w październiku 2012 r. weszło w życie rozporządzenie ministra środowiska, które podwyższyło dopuszczalne limity hałasu (żeby ograniczyć ekranowe szaleństwo i uniknąć takich absurdów jak ściana ekranów na autostradzie A2 Łódź-Warszawa, zza której świata nie widać). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczy jednak, że tym razem ograniczenie liczby paneli przeciwhałasowych nie wchodzi w grę.

- Na tym odcinku wpuszczamy trasę ekspresową w gęsto zabudowany miejski teren, dlatego takie zabezpieczenia przed hałasem są głęboko uzasadnione. Działamy na podstawie ważnej decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę – mówi Agnieszka Stefańska, rzeczniczka GDDKiA na Mazowszu.

Cenę ekranów czeski wykonawca Metrostav wkalkulował w ofertę. - Budowa półtuneli z ekranów to element przebudowy tego odcinka trasy ekspresowej. W przetargu wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę – podkreśla Agnieszka Stefańska.

Podobne półtunele z ekranów od ponad dwóch lat istnieją także na odcinku S8 na warszawskim Bródnie (po prawej stronie Wisły) - między ul. Modlińską i Markami. Tamta inwestycja pochłonęła 869 mln zł, w czym ekrany stanowiły 9 proc. (80 mln zł). I są na tyle efektowne, że upodobali je sobie producenci filmów i reklam - półtunele występują np. w klipach promujących fundusze unijne.

Przebudowa warszawskiego odcinka trasy S8 między ul. Powązkowska a Modlińską ruszyła w październiku 2012 r. W ramach tej inwestycji most Grota zostanie poszerzony do 10 pasów (po pięć w każdym kierunku). Wykonawca musi też zbudować albo wyremontować 63 obiekty inżynierskie - wiadukty, łącznice i kładki dla pieszych. Według kontraktu, inwestycja powinna się zakończyć w październiku przyszłego roku.