Gdy kilka miesięcy temu w związku z reorganizacją Visy Europe zarządzający jej biurem w Warszawie Jakub Kiwior objął posadę w strukturach międzynarodowych, mówiło się, że jego dotychczasowe stanowisko przypadnie menedżerowi z dużym doświadczeniem i obyciem na kierowniczych stołkach.
Wśród potencjalnych następców najczęściej widziano osobę Janusza Diemko, pełniącego przez ostatnie lata funkcję prezesa spółki First Data Polska, jednego z największych agentów rozliczeniowych w kraju. Ale Visa Europe rozpisała otwarty konkurs na to stanowisko. Kilka dni temu okazało się, że wygrał go Adrian Kurowski – w Visie znany, bo związany z nią od 2011 roku. Dołączył wtedy do zajmującego się doradztwem bankom członkowskim zespołu Visa Consulting and Analytics, gdzie był odpowiedzialny za region Europy Środkowo-Wschodniej. Pracował tam m.in. nad wdrażaniem nowych produktów kartowych.
Jak przyznaje sam Kurowski, na nowym stanowisku firma postawiła przed nim niełatwe wyzwanie – zwiększenie dochodów banków z wydawnictwa kart. To trudne zadanie, szczególnie ze względu na to, że dotychczasowe podstawowe źródło przychodów, czyli prowizja interchange od transakcji, została właśnie zredukowana z ok. 1,3 do 0,5 proc. A w przyszłym roku prawdopodobnie spadnie jeszcze niżej. Jak w tej sytuacji Kurowski chce się wywiązać z zobowiązania? – Przede wszystkim rozszerzając sieć akceptacji kart oraz zwiększając we współpracy z sieciami detalicznymi liczbę i wartość transakcji – zapowiada w rozmowie z DGP.
Reklama
Służyć temu będzie na przykład wdrożenie platformy ofert kontekstowych. – Można ją porównać do programu rabatowego, kierowanego do wszystkich zainteresowanych banków, a mającego zachęcać ich klientów, a jednocześnie użytkowników kart Visa, do częstszego płacenia plastikiem – tłumaczy nowy szef Visy. W skrócie chodzi o to, aby sklepy i usługodawcy zainteresowani pozyskaniem nowych klientów oferowali rabaty na swoje produkty. Zniżki zostaną skierowane do wyselekcjonowanej grupy klientów banków, potencjalnie najbardziej zainteresowanych danym produktem – ale rabat będzie naliczony tylko, jeżeli klient zapłaci za sprawunek kartą.
Visa Europe liczy zapewne, że z pomocą tej akcji uda się przy okazji zatrzymać pełzającą utratę rynku na rzecz MasterCard. Chociaż dzisiaj Visa wciąż jest największą organizacją płatniczą w Polsce – z ponad 60-procentowym udziałem w rynku – to od końca 2009 roku spadł on o ponad 6 pkt proc. W tym samym czasie udział konkurenta wzrósł z 30 do ponad 38 proc.
Adrian Kurowski to dobrze znane nazwisko w branży finansowej. Jest absolwentem Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie (obecnie to Akademia Finansów i Biznesu Vistula). Karierę zawodową rozpoczął w 2001 roku w firmie doradczej KPMG. Zanim trafił do Visy, pracował też w Polbanku, gdzie pełnił stanowisko kierownika do spraw kart kredytowych. Był odpowiedzialny m.in. za wdrażanie programów partnerskich oraz wzrost dochodowości portfela kredytówek. Do pracy przyjmowała go Beata Szwankowska, pełniąca wówczas funkcję szefa obszaru kart i kredytów w Polbanku. Jak wspomina obecna dyrektor zarządzająca firmy Vivus Finance, Kurowski zrobił na niej wrażenie profesjonalisty, skoncentrowanego na realizacji celu. – Nie ma problemu, którego nie potrafi pokonać. Nieraz do bólu męczy temat, aż znajdzie jego rozwiązanie – ocenia Szwankowska.
Sylwetki innych znanych przedsiębiorców na twarzebiznesu.pl
ikona lupy />
Wcześniej Kurowski pracował w KPMG i Polbanku mat. prasowe / Dziennik Gazeta Prawna