Branża FinTech polega na świadczeniu na rzecz klientów usług finansowo-technologicznych. Jedną z najbardziej powszechnych jest np. możliwość dokonywania elektronicznych przelewów. Deloitte globalną wartość usług detalicznych sektora finansowego szacuje na kwotę 6,6 bln dolarów. W 2014 roku tylko w Stanach Zjednoczonych zainwestowano w tą gałąź gospodarki 12,2 mld dolarów, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w 2013 roku.

Międzynarodowe nagrody dla banków

FinTech dynamicznie rozwija się także w Polsce. – Działające na naszym rynku banki zdobywają międzynarodowe nagrody w zakresie innowacyjności, a nasi bankowcy coraz częściej pytają o rozwiązania z zakresu digital marketingu, dalszej automatyzacji procesów oraz strategicznych inwestycji w platformy IT – przekonuje Bogumił Wróbel, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte w komentarzu do raportu pt. „The Future of Financial Services”.

Przykładowo w 2013 roku w globalnym konkursie „Distribution and Marketing Innovation Awards”, mBank otrzymał nagrody w aż trzech kategoriach. Został uznany za najlepszy bank internetowy oraz mobilny, a także za instytucję, która radykalnie zmienia oblicze globalnej bankowości. Z kolei w 2014 roku mobilne wpłatomaty Idea Banku zwyciężyły w konkursie BAI-Infosys Finacle Global Banking Innovation Awards w kategorii „Innowacje w płatnościach”.

Reklama

Bardzo dobrze kondycję FinTech w naszym kraju ocenia także firma doradcza The Forrester Research. Z przeprowadzonego przez nią kilka lat temu badania wynika, że polska bankowość elektroniczna, obok tureckiej, jest najbardziej innowacyjna w Europie. Jednak dominującą pozycję banków stara się przełamać coraz więcej firm informatycznych, które dostrzegają dużą szansę na zdobycie międzynarodowych klientów w rozwoju finansowych technologii.

Od doładowań do telefonów po natychmiastowe przelewy

Jedną z nich jest założona przez Konrada Kucharskiego i Andrzeja Antonia Blue Media z Sopotu, która w branży FinTech na polskim rynku działa od 2002 roku. Pierwszym produktem spółki było doładowywanie telefonów komórkowych na kartę za pośrednictwem internetu. – Wcześniej, aby doładować konto telefonu, trzeba było kupić w kiosku zdrapkę. Nasza usługa umożliwiała wykonanie tej samej czynności zdalnie – wyjaśnia Antoń. Kilka lat później twórcy Blue Media postanowili wprowadzić na rynek kolejną usługę – BlueCash, czyli system, który służy do realizacji ekspresowych przelewów bankowych.

Sektor firm technologicznych na fali wznoszącej. A jak jest w Polsce?

Kucharski i Antoń chcieli, aby przelewy pomiędzy bankami, którymi jest realizowana poszczególna transakcja, były wykonywane w czasie rzeczywistym. W tym celu postanowili uzyskać zgodę Narodowego Banku Polskiego na nadanie firmie statusu krajowej izby rozliczeniowej. Ostatecznie w 2011 roku ich wniosek został rozpatrzony przez bank centralny pozytywnie. – Dzięki temu użytkownicy BlueCash za pośrednictwem systemu mogą realizować płatności w czasie rzeczywistym w ponad 70 bankach w Polsce – przekonują założyciele Blue Media.

Ponadto decyzja NBP pozwoliła Blue Media także rozszerzyć zakres świadczonych usług. Firma stworzyła m. in. system obsługi faktur elektronicznych i zawarła umowy z ich masowymi wystawcami. Takimi, jak np. operatorzy telekomunikacyjni czy dostawcy energii elektrycznej. – Nasze narzędzie umożliwia klientom uregulowanie rachunku za telefon, prąd czy gaz przez internet, za pośrednictwem elektronicznego biura obsługi klienta lub maila – wyjaśniają Kucharski i Antoń.

Obecnie spółka planuje rozszerzenie działalności na zagraniczne rynki. – Powinno to nastąpić do końca tego roku – twierdzą założyciele Blue Media. W ich ocenie wypracowane w ciągu ostatnich lat zarówno przez polskie instytucje finansowe, jak i firmy rozwiązania z zakresu FinTech zaliczają się do jednych z najbardziej innowacyjnych w Europie. Z kolei w innych państwach bywa z tym różnie, stąd duża szansa przedsiębiorstw z naszego kraju na zdobycie międzynarodowych klientów.

Platforma dla funduszy kapitałowych

Z kolei spółka Metrosoft z Krakowa, która także funkcjonuje w branży FinTech od 2002 roku, w odróżnieniu od Blue Media, od samego początku działalności skoncentrowała się na pozyskiwaniu zagranicznych klientów. Firma stworzyła platformę Fundsphere, z której korzystają banki oraz fundusze kapitałowe z Ameryki Północnej, Europy, Azji i Australii. Narzędzie umożliwia przeprowadzanie transakcji, ich monitoring oraz jednoczesny dostęp do danych z różnych systemów finansowych.

W ostatnim czasie Metrosoft zdecydował się wprowadzić na międzynarodowe rynki kolejny produkt. Jest nim platforma Fundsphere Terms. Narzędzie służy do elektronicznego tworzenia, zarządzania i wymiany umów pomiędzy funduszami inwestycyjnymi a ich dystrybutorami. Ma umożliwić instytucjom finansowym znaczne skrócenie czasu przygotowywania dokumentacji handlowej.

Aby przyspieszyć rozwój projektu, Metrosoft wziął udział w konkursie SME Instrument w ramach Horyzontu 2020. Jest to program Komisji Europejskiej przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw. W listopadzie ubiegłego roku wniosek firmy został rozpatrzony pozytywnie, dzięki czemu udało się pozyskać grant, który ma umożliwić dalsze prace nad platformą Fundsphere Terms.

Portfel w smartfonie

Swojej szansy w branży FinTech szukają nie tylko banki czy doświadczeni gracze, tacy jak Blue Media oraz Metrosoft, lecz także powstałe niedawno polskie start-upy. Jednym z nich jest Finanteq, który w 2015 roku zdobył nagrodę “Best of Show” w konkursie Finovate w Nowym Jorku. Jest to konferencja innowacji technologicznych w świecie finansów.

Finanteq został wyróżniony za stworzenie tzw. „superwalletu”, czyli mobilnego portfela. Jest to narzędzie przeznaczone dla banków czy operatorów telefonii komórkowej, którzy oferują usługi finansowe. Za jego pomocą mogą umożliwić swoim klientom realizację różnego rodzaju płatności w jednym miejscu. Oznacza to, że użytkownik za pomocą jednej aplikacji bankowej zainstalowanej w swoim smartfonie, może nie tylko wykonać standardowe operacje, jak przelew czy doładowanie stanu konta w telefonie, lecz także np. zapłacić za zakupy, bilet lub taksówkę.

W Polsce rozwiązanie zaprojektowane przez Finanteq wdrożył już np. Bank Zachodni WBK. W efekcie klienci banku za pomocą aplikacji mobilnej mogą już m. in. zapłacić za taksówkę, parking czy bilet komunikacji miejskiej, a także opłacić składki na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy uregulować należności wobec urzędu skarbowego.