Największy chiński producent samochodów elektrycznych, BYD, ogłosił, że planuje zbudować fabrykę samochodów elektrycznych w mieście Szeged w południowych Węgrzech.

- Ten najnowocześniejszy obiekt pokazuje zaangażowanie BYD w zrównoważony rozwój i lokalną gospodarkę – czytamy w komunikacie firmy

Jedna z największych inwestycji w historii gospodarki Węgier

Reklama

Planowana fabryka miałaby być pierwszym dużym zakładem produkującym pojazdy elektryczne BYD dla konsumentów w Europie. Chiński producent wyraził nadzieję, że poprzez utworzenie nowego zakładu „przyspieszy wejście na rynek europejski nowych, elektrycznych samochodów, pogłębi globalny zasięg firmy i będzie aktywnie promował ekologiczną transformację globalnej struktury energetycznej”.

Rząd Węgier pozytywnie zareagował na tę wiadomość. Minister spraw zagranicznych Peter Szijjarto powiedział, że przyniesie to krajowi „tysiące nowych miejsc pracy i najnowsze technologie w przemyśle przyszłości”. Projekt „będzie jedną z największych inwestycji w historii gospodarki Węgier”, powiedział Szijjarto, dodając, że rząd zapewni BYD zachęty finansowe na budowę elektrowni.

- Budowa fabryki wzmocni pozycję węgierskiej gospodarki, podstawy długoterminowego wzrostu gospodarczego i pozycję Węgier w globalnej transformacji motoryzacji na napęd elektryczny – dodał.

5 milionów sztuk wyprodukowanych samochodów elektrycznych

BYD chwali się, że jest „wiodącym na świecie producentem pojazdów elektrycznych”. Firma ta jako pierwsza na świecie na początku tego roku przekroczyła próg 5 milionów sztuk wyprodukowanych samochodów elektrycznych. W zeszłym roku jako pierwszy producent samochodów ogłosiła, że całkowicie zaprzestała produkcji samochodów z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi.

Według badania EV Volumes, bazy danych gromadzącej informacje o elektromobilności, udział BYD w rynku światowym wynosił około 18 proc. wszystkich pojazdów elektrycznych lub hybrydowych sprzedanych w 2022 r., w porównaniu z zaledwie 13 proc. amerykańskiego giganta Tesla. Jednak Tesla nadal sprzedaje więcej pojazdów w pełni elektrycznych, bez komponentów hybrydowych. BYD jest nadal prawie całkowicie zależna od ogromnego rynku krajowego, a sprzedaż zagraniczna stanowi jedynie około 10 proc. całkowitej sprzedaży.

Rozwijający się chiński sektor samochodów elektrycznych spotyka się z rosnącą kontrolą ze strony UE, która ogłosiła wszczęcie dochodzenia w sprawie dotacji rządu w Pekinie, z których korzystają chińskie firmy w Europie. Bruksela argumentuje, że dotacje te stwarzają ryzyko nieuczciwej konkurencji.

Węgry oferują azjatyckim przedsiębiorstwom lukratywne ulgi podatkowe, dotacje na infrastrukturę i tworzenie miejsc pracy w ramach swojej polityki „look East”.