"Przedsiębiorcy skupieni wokół Retail Institute z zadowoleniem przyjęli informację o pracach rządu i opozycji nad przywróceniem handlu w niedzielę i apelują o jak najszybsze wprowadzenie zmian w życie. To istotny krok w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa klientów centrów i sieci handlowych, a także szansa dla branż najbardziej dotkniętych restrykcjami związanymi z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Wprowadzenie niedziel handlowych pozwoli na rozłożenie ruchu klientów z sześciu na siedem dni tygodnia, a tym samym znacząco zmniejszy tworzenie się kolejek w sklepach oraz umożliwi zachowanie społecznego dystansu podczas zakupów. Centra handlowe i najemcy ponieśli i wciąż ponoszą wysokie koszty utrzymania rygorystycznych wymogów sanitarnych, by sklepy i przestrzenie wspólne w centrach handlowych pozostały bezpieczne dla przebywających w nich osób" - czytamy w komunikacie.

Dodatkowy dzień handlu istotnie wzmocni te działania. Jak oceniają specjaliści, ryzyko zakażenia podczas zakupów w dużych przestrzeniach centrów handlowych, przy zachowaniu zalecanych standardów bezpieczeństwa, a zatem również odpowiedniego dystansu między osobami, nie stanowi większego zagrożenia niż ma to miejsce w innych miejscach publicznych, zaznaczono.

"Branża handlowa, usługowa i rozrywkowa, a także właściciele galerii handlowych obawiają się kolejnych restrykcji. Zwłaszcza dla kin, kawiarni, restauracji, a także branży rozrywkowej oraz usługowej kolejny lockdown byłby zabójczy. Z ulgą przyjmujemy informację o powrocie do dyskusji na temat niedziel handlowych, o które nasza organizacja apeluje od kilkunastu miesięcy. Niedziele handlowe będą nie tylko wsparciem dla tysięcy polskich firm, ale dziś, w czasie lawinowego wzrostu zachorowań, niezwykle ważnym elementem budującym poczucie bezpieczeństwa i komfortu Polaków na zakupach" - powiedziała prezes Retail Institute Anna Szmeja, cytowana w komunikacie.

Jak podkreślają eksperci i menadżerowie branży, powrót do niedziel handlowych to również najtańszy sposób na wsparcie przedsiębiorców prowadzących działalność w centrach handlowych. Z szacunkowych analiz wynika, iż udział niedzieli w wynikach sprzedaży waha się od 10-25 proc. tygodniowych wyników firm. Niedziela, w przypadku branży rozrywkowej, usługowej oraz gastronomicznej jest pierwszym lub drugim najlepszym dniem w tygodniu, zaznaczono.

Reklama

Jak poinformował dziś szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) Michał Dworczyk, rząd analizuje postulat przywrócenia handlu w niedziele w związku z pandemią koronawirusa.

O zniesienie zakazu handlu w niedzielę w czasie stanu epidemii oraz przez 180 dni po jego zniesieniu apelowała wcześniej m.in. Rada Przedsiębiorczości. Ówczesna wicepremier i minister rozwoju Jadwiga Emilewicz mówiła, że rząd nie rozważa zniesienia tego zakazu.

Retail Institute to ośrodek dialogu, badań i analiz oraz innowacji dla ekspertów z branży retail.