Volkswagen poinformował w piątek, że obecnie przewiduje marżę operacyjną na poziomie 5,6 proc. Jest to znaczy spadek w stosunku do poprzedniej prognozy. W lipcu, gdy po raz pierwszy Volkswagen korygował swoje oczekiwania dotyczące zysków, przewidywania marży były na poziomie 7 proc. Wtedy VW obniżył swoje prognozy, częściowo z powodu przewidywanych kosztów zamknięcia fabryki Audi w Belgii. Teraz na horyzoncie firma ma inne przeciwności. VW będzie prowadził negocjacje ze związkami zawodowymi w sprawie możliwych redukcji miejsc pracy (prawdopodobnie o 15 tys.) i bezprecedensowych zamknięć zakładów w Niemczech.
Ostrzeżenie podkreśla skalę kryzysu w Volkswagenie, który spartaczył przejście na pojazdy elektryczne i stracił znaczenie w Chinach, gdzie jego marki VW, Audi i Porsche tracą udziały w rynku.
Przepływy pieniężne netto VW spadną o połowę
Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym mają obecnie wynieść mniej niż połowę poziomu przewidywanego wcześniej przez firmę. VW spodziewa się obecnie przepływów pieniężnych netto w dziale motoryzacyjnym na poziomie około 2 miliardów euro, co stanowi spadek z 4,5 miliarda euro wcześniej.
Obniżka perspektyw Volkswagena zwiększa wyzwania dla dyrektora generalnego Olivera Blume, który ostrzegał, że koszty w Niemczech są zbyt wysokie, ponieważ popularność pojazdów elektrycznych zwalnia, a dodatkowo chińscy producenci, na czele z BYD, wkraczają do Europy z tańsza ofertą pojazdów elektrycznych.
Volkswagen powiedział, że jego marka samochodów osobowych i jednostka pojazdów użytkowych osiągają wyniki poniżej oczekiwań. Zasygnalizował też dodatkowe ryzyka dla swojej grupy produkującej samochody, do której należą również Skoda i Seat.
Globalne dostawy firmy spadną w tym roku do około 9 milionów sztuk z 9,24 miliona w 2023 roku, poinformował VW w piątek. Producent samochodów wcześniej prognozował wzrost o 3 proc..
Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW mają kłopoty
Wszyscy trzej główni niemieccy producenci samochodów — Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW — ostrzegli już w tym miesiącu, że ich zyski będą dużo słabsze od oczekiwań.
Na początku tego miesiąca BMW ostrzegł, że jego zyski w 2024 r. będą znacznie niższe niż rok temu. O ocenie firmy marża operacyjna produkcji samochodów wyniesie zaledwie 6 proc., w porównaniu z poprzednim najniższym poziomem 8 proc.. W przypadku BMW powodem kłopotów był wadliwy układ hamulcowy dostawcy Continental, który zmusił BMW do wycofania do serwisu i wstrzymanie dostaw łącznie około 1,5 miliona pojazdów.
Mercedes-Benz poszedł w ślady lokalnych konkurentów i też skorygowane oczekiwania marży na do poziomu od 7,5 proc. do 8,5 proc., w porównaniu z wcześniejszą prognozą sięgającą nawet 11 proc. Na kondycję Mercedesa najbardziej wpłynęła pogłębiająca się wyprzedaż w Chinach, która zaszkodziła sprzedaży jego najdroższych modeli, takich jak sedany klasy S i Maybach.